29.5.-5.6 Sleesian sotahistoriallinen matka 2015sleesia_2015_sotahistorian_matka.jpg

29.5.-5.6 SOTAHISTORIAN MATKA SLEESIA & KOLMANNEN VALTAKUNNAN SALAISUUDET 8 pv. 885 €.

HUOM. MUUTTUNUT LENTOAIKATAULU! KOKOONTUMINEN KENTÄLLÄ  JO KLO 16.30.

 MENO : Perjantai 29.05.2015 FINNAIR AY 0717 klo 17:35 - 18:45 Helsinki - Prague.
 PALUU: FINNAIR  AY 0718 05.06.2015  PRAHA 19:30 - 22:35 HELSINKI

Sis. Finnairin lennot Hki-Praha-Hki, bussikuljetukset Praha-Wroclaw-Praha ohjelman mukaan. 7 hotelliyötä buffetaamiaisella, 1 iltapalan, 4 illallista ja 1 lounaan, suomalaisen matkanjohtajan palvelut, sis.pääsyt kohteissa: Puolan armeijan sotamuseo, Projekti Arado, Fürstensteinin linna, Gross-Rosen ja Theresienstadtin keskitysleirit, Projekti Riesen kohteet: Walim, Wlodarz, Osowka, ammustehdas ym, Rautatiemuseo*, Automuseo*, Asemuseo*, Wroclawin sotamuseo*, Klodzkon linnoitus, Dobrasovin bunkkerit, Panimokierros Primatorin panimolla maistiaisineen ja opastukset englanniksi tai saksaksi joka suomennetaan. (* merkityt ilman opastusta). 1hh 965 €.

Tämä sotahistorian matka vie läpi Sudeetinmaan Tsekissä ja kauniin Sleesian Puolassa aina Breslauhin asti. Eulengebirge vuoristo kätkee useita Kolmannen Valtakunnan vähemmän tunnettuja salaisuuksia kuten Projekti Riese ja Hitlerin viimeiseksi päämajaksi tarkoitetun linnan.

"Kesäkuinen Sleesian matka oli todellinen eläymys. Kutsuisin sitä oikeaksi matkojen timantiksi. Matkajärjestelyissä ei ollut moitteen aihetta. Hotellit olivat viihtyisiä. Runsas matkaohjelma ylitti reilusti odotukset. Näin ja koin enemmän kuin luvattiin ennakolta ja sellaisia kohteita, joihin on ainakin omatoimimatkailijan varmaan vaikeaa jopa mahdotonta löytää. Matkaseura oli poikkeuksetta todella rentoa ja mukavaa porukkaa. Jonkin verran matkustelleena kuitenkin sanoisin, että tätä matkaa saattaisin muistella vielä kiikkustuolissa kiikutellessa." näin kirjoitti eräs Rva vuoden 2014 matkasta. Lue linkki HS kirjoittaa Riesestä ja Füsterbergin linnasta.

furstenbergin_linnan_.jpg

furstenbergin_linna_2.jpg

FÜRSTENSTEININ LINNA (puol. Książ) 

On Puolan kolmanneksi suurin linna ja Sleesian linnojen helmi. Tämä yksi Euroopan suurimmista linnoista ( 400 huonetta) on rakennettu vuosina 1288-1292 kallioille 392 m korkeuteen. Myöhemmin linnaa on laajennettu aina 1900 -luvulle saakka. Linnassa onkin näkyvillä vaikutteita useilta eri vuosisadoilta. Ksiazin linnaa, alkuperäiseltä saksalaiselta nimeltään Fürstenstein, on hallinnut kautta aikojen useat eri omistajat, mutta pisimpään se on ollut 400 vuotta linnaa hallinneen Hochbergin suvun hallussa. Toisen maailman sodan aikaan Organisaatio Todt takavarikoi linnan ja teki linnaan muutoksia päämääränään tehdä linnasta yksi Adolf Hitlerin tukikohdista.

Vuodesta 1943 alettiin porata 2 km tunneleita linnan alla olevaan kallioon. Ne sijaitsevat 55 metriä linnan sisäpihan alla. Akselin yli 40 m syvä, käytävien jotka oli vahvistettu betonilla ja teräksellä halkaisija oli 5-8 metriä. 3200 m² betoni halleista johtaa käytävä linnan kellareihin. Halleista menee 55 m korkea hissikuilu linnan barokki osaan. Tämä näyttäisi viittaavan siihen että hallit oli tarkoitettu toimimaan väestönsuojina. Gross-Rosenin keskitysleirin 3000 vangia suorittivat kaivuu työn. Maanalainen järjestelmä jonka piti olla valmis v. 1950 käyttötarkoitus ei ole täysin selvä. Joko maanalainen asetehtaaksi, Wehrmachtin, Luftwaffen ja ylimpien SS johtajajien komentokeskukseksi ja Führerin jopa atomipommin kestäväksi päämajaksi. Saksan hävittyä sodan puna-armeija sai linnan haltuunsa tuhoten linnaa ja vieden kaiken irtaimiston mennessään. Sodan jälkeen Fürstenstein osana muuta Sleesiaa luovutettiin osaksi Puolaa ja linna sai nykyisen nimensä.

riese_furstensteinin_linna_3.jpg

riese_furstensteinin_linna_5.jpg

Opastetun 70 min. kierroksen aikana kuulemme linnan omistajista ja historiasta. Tutustumme eri salehin ja salonkeihin.

furstenbergin_linnan_kellarit.jpg

Lopuksi kuulemme linnan sodanaikaisista tapahtumista ja tutustumme sodan aikana tuhoutuneisiin saleihin ja vierailemme sodan aikaisissa maanalaisissa käytävissä ja halleissa.

riese_furstensteinin_linnan_museo_1.jpg

riese_furstensteinin_linnan_museo_2.jpg

Tutustumme myös linnan museon sodanaikaisista vaiheista kertovaan näyttelyyn. 

riese_pato_pilchovice.jpg

PILCHOWICEN PATO & VOIMALAITOS

Oderin sivujoelle rakennettiin v. 1906-12 62 m korkea ja 368 m pitkä pato voimalaitoksineen.

riese_rautatiemuseo.jpg

SLEESIAN RAUTATIE- & TEKNIIKANMUSEO

Esittelee rautatiekalustoa 1870-1970 luvuilta: 50 veturin ja 50 vaunun kokoelmin Puolasta, Saksasta, Itävallasta, Englannista ja Yhdysvalloista. Näytteillä on lisäksi höyrykoneita, Harley-Davidson moottoripyöriä, autoja, radioita, setelipaino ym.

arado_1.jpg

sleesia_arodon_kaytavat.jpg

PROJEKT ARADO

Maanalaiset tunneliverkostot Landeshut / Kamienna Goran kaupungin alla kätkivät sodan lopussa uumeniinsa Saksan ilmailuteollisuuden huippu teknologiankeskuksen. Täällä Arado Flugzeugwerke:n laitoksilla  kehitettiin useita Wundrewaffen aseita mm. Luftwaffen toisen maailmansodan lopulla palveluskäyttöön ottama suihkumoottorikäyttöinen Arado 234 suhkupommittaja (video) ja  pitkän matkan suihkupommittaja Arado 555.

riese_arado_2.jpg

Tunnin maanalaisella kierroksella näemme ainutlaatuisia näyttelyesineitä -  V-1 ohjuksen osia ja ja osia V-2 raketista, Saksan tutkasta ym.

auschwitz_matka_riesen_laitos.jpg

RIESE Geheime Reichssache – Komplex Riese

Ala-Sleesian Eulengebirge (puol. Góry Sowie) -vuoristoon suunniteltu keskeneräiseksi jääänyt FHQ "Führerhauptquartiere" Riese oli gigantttimainen vuoreen sisään suuunniteltu vähemmän tunnettu Hitlerin viimeinen komentokeskus joka olisi viimeinen linnoitus (kokoalue 35 km²) myös OKH eli armeijan johdolle ja OKL eli Luftwafen johdolle sekä koko ylimmälle natsijohdolle ja suoja-/turvallisuusjoukoille. Tilat suunniteltiin 27.244 hengen käyttöön. Tämä eräs Toisen maailmansodan suurimmista kaivos- ja rakennushankkeista (seitsemän maanalaista rakennuskompleksia. Projektissa mukana mm. Fa HUTA aus Breslau, Dynamit AG, Phillipp Holzmann, IG Farben, Krupp) aloitettiin lokakuussa 1943 ja huhtikuusta 1944 työtä johti Organisaaatio Todt. Tarkoituksena oli saada pommituksenvarmat työ- ja asuintilat valmiiksi elokuuhun 1945 mennessä. Projektin budjetti (150 milj. Reichsmark) oli nelinkertainen Sudenpesään verrattuna. Vuonna 1944 projektiin käytettiin enemmän rahaa kuin koko Valtakunnan siiviiliväestönsuojien rakentamiseen yhteensä. Hitlerin maanalaisen bunkkerin pinta-ala olisi 5000 ja koko kompleksin 194.232 . Rakennustöissä käytettiin 25.7000 kuutiometriä teräs-teräsbetonia, 21.3000 kuutiometriä tunneleita, rakennettiin 58 km maanteitä, kuusi siltaa ja 100 km kaasuputkia. Rakennnustöissä oli 27.000 keskitysleirivankia läheiseltä Gross Rosenin keskitysleiriltä ja pienemmiltä työleireiltä. 5000 vankia menehtyi töiden aikana.

riese_2014_museo.jpg
auschwitz_matka_riesen_laitos2.jpg

Museokierroksella (video) joka kestää 45 min. kuljemme 5-7 asteen lämpötilassa osan jopa 9 km pituisia käytävistä. Museossa on: näyttely "Riese työleiri", aseita, palontorjuntavälineitä, mineraaleja, lahjatavaraliike jossa on myynnissä mm. kiviä ja mineraaleja, kahvila.

riese_sotatekniikan_museo_1.jpg

riese2014_1.jpg

Włodarz (Wolfsberg), Rzeczka (Dorfbach).

Esittelevät maanalaisten laitosten lisäksi ajoneuvoja ja muutakin sotilaskalustoa.

riese_wunderwaffen.jpg

Tutustumme myös Natsien Wunderwaffe "Ihmeaseita mm. die Glocke" esittelevään näyttelyyn.

riese_osowka_2014.jpg

riese_2014_osowka_1.jpg

OSOWKA (Säuferhöhen)

Opastetulla kierroksella näemme (video)1,7 km maanalaisia käytäviä, joista pisin on noin 450 m. Kokonaispituus tunneleille: 1700 m (6700 , 30 000 ).

riese_sauferhohen.jpg

Erityisen kiinnostavia: ns. kasino (16 m x 60 m) ja kuntosali. Nämä ovat suuria maanpäällisiä rakennuksia pinta-alat 680 ja 900 m². Salaperäisyys verhoaa voimalaitosta onko se ollut ydinreaktori?

sleesia_dynamit_1.jpg

sleesia_2014_dynamiittiehdas.jpg

LUDWIKOWICE (Ludwigsdorf) 

Käymme Dynamit Nobelin AG sodan aikaisen ammustehtaan alueella.

riese_sleesia_asemuseo_2014.jpg

sotamuseo_swidnica.jpg

ASEMUSEO

Puolan ainoa yksityinen asemuseo. Museo on koonnut yli 1000 sotilaallisen esinettä; joista noin 150 on kivääreitä, esillä on konekiväärit ja panssarintorjunta-aseet aina rengassokka konekivääreistä - 1950 luvun konekivääreihin. Useimmat esineistä ovat I-II mailmansodan aikaisia.

Esillä on ensimmäinen konekiväärit käytetään maailmansodan I ja II , käsi-ja universaali konekiväärejä sekä erilaisia karabiinit ja pistooli, revolverit, konepistoolit, kranaatinheittimiä ja kranaatinheitintä (10 kpl) .

Puolan armeijan vuoden 1945 jälkeen käyttämiä aseita, viestikalustoa, sotilasajoneuvoja, panssarivaunuja & panssaroituja taisteluajoneuvoja.

breslau_sotamuseo_1.jpg
breslau_sotamuseo_2.jpg

WROCLAWIN SOTAMUSEO

Esittelee puolalaisia ​​ja ulkomaisia ​​sotilaallisia esineistä. Kokoelmia: lähitaisteluaseita (1600-1800 luvuilta), ampumaaseita (1800-1900 luvuilla), kypärät (1917-), taistelu dokumenttikeskus, 2.Maailmansodan ja sen jälkeisen ajan univormut ja muita armeijan laitteita.

wroclaw_sovietehrendenkmal.jpg

PUNA-ARMEIJAN SOTILASHAUTAUSMAA

Taistelussa Breslausta kaatuneiden Puna-Armeijan sotilaiden muistomerkki.

gross_rosen_keskitysleiri_1.jpg

Se oli työleiri joka perustettiin kesällä 1940 60 km Breslausta lounaasen ja se toimi aina toukokuuhun 1945. Siellä oli arviolta noin 125 000 vankia, joista arvioidaan kuolleen 40 000. Sillä oli arviolta 100 alaleiriä. Puna-armeija vapautti pääleirin 14. helmikuuta 1945.

gross_rosen_keskitysleiri_2.jpg

Leirin vangit työskentelivät alueella ollleissa Siemensin ja Blaubunktin elektroniiikka tehtailla sekä valtavilla kivilouhoksilla jotka omisti SS - Deutsche Erd - und Steinwerke GmbH.

gross_rosen_museo.jpg

Leirin museoesittelee leirin toimintaa ja vankien oloja. Tohtori Josef Mengele työskenteli SS: n hylättyä Auschwitzin, 27.1 lähtien Gross-Rosen leirin lääkärinä Puna-armeijan tuloon asti.

theresienstadtin_keskitysleiri_1.jpg

THERESIENSTADT (tsekiksi Terezín)

Oli tärkeä linnoituskaupunki Itävalta-Unkarin keisarikunnassa Preussin rajaa vasten. Linnoituslaitteistoon kuului Iso ja Pieni Linnoitus, massiivisia bunkkereita, juoksuhautoja ja maanalaisia yhdyskäytäviä.

Theresienstadt oli Gestapon perustama keskitysleiri nykyisessä Tsekin tasavallassa. Marraskuuhun 1941 mennessä paikka oli muutettu muurien ympäröimäksi ghetoksi. Theresienstadt oli natsien mallileiri, ”juutalaissiirtokunta”, jota esiteltiin vierailijoille kuten Punaisen Ristin tarkkailijoille. Leiriä käytettiin myös väliaikaisena säilytyspaikkana juutalaisille, joita kuljetettiin Auschwitziin tai muille tuhoamisleireille. Olosuhteet leirillä olivat äärimmäisen ankarat. Aikaisemmin noin 7 000 asukkaan kaupunkiin asutettiin yli 50 000 juutalaista. Ruokaa oli vähän ja leirillä puhkesi epidemioita.

theresienstadtin_keskitysleiri_2.jpg

Keskitysleirille lähetettiin arviolta 144 000 juutalaista, joista noin neljäsosa (33 000) kuoli Theresienstadtissa. Yleisin syy kuolemiin oli leirin epäinhimilliset olosuhteet: nälkä, stressi ja taudit, erityisesti pilkkukuume.

theresienstadtin_keskitysleiri_3.jpg

Theresienstadt palveli erinomaisesti natsien tarkoitusperiä juutalaisten tuhoamisen suhteen. Se oli lähellä tiheitä juutalaisasutuksia ja sieltä toimitettiin 83.000 tuhatta ihmistä pääasiassa Auschwitzin tuhoamisleirille. Muun muassa Böömi saatettiin julistaa Judenfrei, juutalaisista vapaaksi alueeksi.  Myös Theresienstadtissa oli neljä krematoriota, joissa poltettiin arviolta 35.000 ihmistä. Noin 88 000 vankia kuljetettiin Auschwitziin ja muille keskitysleireille. Sodan päättyessä Theresienstadtin keskitysleiriltä selvinneitä oli noin 19 000. Leirin hallinta siirtyi saksalaisilta Punaiselle Ristille 3.5. 1945. Viisi päivää myöhemmin Theresienstadtin vapauttivat neuvostojoukot. Kesästä 1945 vuodelle 1948 Theresienstadtin ”Kleine Festung” -osassa säilytettiin vangittuja Böömin saksalaisia siviilejä. Kohteluun kuului myös kidutus ja satunnaiset teloitukset.

theresienstadt_automuseo.jpg

TEREZIN AUTOMUSEO

Autoja, mopoja, skoottereita ja moottoripyöriä. Baari.

gladzin_linnoitus.jpg

FESTUNG GLATZ (puol. Kłodzkon linnoitus)(panoraama ilmakuva 360)

Kukkulalla 363 m korkeudessa Glatz an der Neisse / Klodzkon kaupungin yläpuolella kohoava linnoitus oli Sleesian merkittävämpiä ja isoimpia (30 hehtaaria) koko Saksan Keisarikunnassa. 1700- ja 1800 luvuita oleva linnoitus on säilynyt varsin hyvässä kunnossa. Opastetulla kierroksella näemme mm. kasematteja, Preussin ajan sairaalan, Komendantin huoneen, Kasinon ym.

gladzin_linnoitus_2.jpg

Toisen maailmansodan aikana linna oli SS: n ja Abwehr:in valvonnassa ja siellä toimi vankilana poliittisille- ja sotavangeille. 1944-45 Firma AEG Lodz valmisti linnoituksen suojissa vankityövoimalla osia sukellusveneisiin, lentokoneisiin sekä V1 raketteihin ja V2 ohjuksiin.

dobrasovin_bunkkeri.jpg
dobrasovin_bunkkeri_2.jpg

Tsekkoslovakia ryhtyi syksyllä 1937 linnoittamaan Saksan vastaista rajaansa. Hyvä esimerkki tästä on Dobrosovin linnoitus. Maan alla oli kasarmi, sotilassairaala, toimistotilat, koneistotilojen, suodatus-ja ilmanvaihtojärjestelmät, ammusvarastoja, varasto-ja työtiloja.

dobrasovin_bunkkeri_3.jpg

Linnoituksen museossa on esillä aseita, miinoja, ammuksia, ym.

breslau_bleibt_deutsch.jpg
breslau_altstadt.jpg

WROCLAW (Saks. Breslau) 630.000 as.-Oderin Helmi ( kuvia, kuvia, kuvia, webcam) ( 2. Maailmansodan aikaisia jälkiä)

Toisessa maailmansodassa piiritti Puna-armeija kaupunkia kolme kuukautta, ennen kuin se antautui 6. toukokuuta 1945. 70 prosenttia kaupungista tuhoutui taisteluissa. Voittajavaltojen Potsdamin sopimus antoi kaupungin Puolalle. Saksalaisväestö 96 % kaupungin asukkaista - siirrettiin länteen nykyisen Saksan alueelle, ja tilalle muutti puolalaisia muualta Puolasta ja Neuvostoliitolle luovutetuilta alueilta. (Saksal. värivideo v.1939)

breslau_stadtansichten_sommer.jpg

Tämä Puolan neljänneksi suurin kaupunki oli vuoteen 1945 Saksan neljänneksi suurin kaupunki Breslau. 70 % kaupungista tuhoutui sodassa mutta vanhan kaupunki merkkittävimpine nähtävyyksineen on restauroitu uudelleen. 1000 vuotisen kaupungin 12 saarella olevaa keskustaa ympäröi Oder kanavineen. Siltoja onkin 112. Vanhan kaupungin sydän on keskustori 1200-luvulta jonka ympärillä on vanhoja porvaristaloja, gootiikan ja renenssanssin helmi verkahalli sekä goottilainen raatihuone v. 1327-1504. Raatihuoneessa on mm. kaupunginmuseo. (Festung Breslau video)
wroclaw_2_kuvat.jpg

Wroclawin yliopisto on kaupungin suurin barokkirakennus. Siellä on kuuluisa Aula Leopoldina 1600-luvulta. Kaupungin vanhimman osan muodostaa Tuomiokirkkosaari jossa on Pyhän Johannes Kastajan goottilainen katedraali 1200-1500-luvuilta. Kirkon torniin voi kiivetä ihastelemaan näköalaa yli vanhan kaupungin. Illan hämärtyessä ja katulyhtyjen jo syttyessä Tuomiokirkkosaari on tunnelmallisimmillaan.

breslau_jahrhunderhalle.jpg

Arkkitehti Max Bergin suunnittelema Jahrhunderthalle jota nykyisin kutsutaan Kansanhalliksi vuodelta 1913 on maailman ensinmäinen moderni teräsbetonirakenne. Lukuisissa museoissa kannattaa käydä kuten Arkkitehtuurin museossa, Raclawicen panoraama-museo.

zoo_breslau.jpg

Maan suurimmassa eläintarhassa riittää nähtävää. Kaupunki on tunnettu myös rikkaasta kulttuuritarjonnastaa, kymmenestä teatteristaan kuten Wrocławski Teatr Współczesny, Teatr Polskinukketeatteri ja pantomiini teatterista. Musikkitarjonta on myös omaa luokkkaansa kuten Filharmonia, Capitol musikaaliteatteri ja Ooppera. Taiteen ystäville on kymmeniä taidegalleriota kuten BWA Wroclaw ja Kocielag Gallery. Rentoudu Puolan suurimmassa vesipuistossa tai  keskustan Jelenia Struga kylpylässä tai Wroclaw SPA keskuksessa. Ostosmahdoilluksia tarjoavat vanhan kaupungin shopit, shopping-arkaadit kuten Galeria-Dominikanska, Galeria Piastow, Pasaz Grunwaldzki, Fenix tavaratalo ja Mangnoliapark-ostoskeskus.

 
breslau_kesa_ilta.jpg

ILTAELÄMÄ

630.000 asukkaan ja 100.00 opiskelijan Wroclawissa on yli 900 baaria, ravintolaa ja klubia. Iltaelämän läpi vuoden sykkivä keskus on Vanha kaupunki jossa on 200 baaria, kahvilaa, klubia kuten Radio Bar, Novocaina ClubRura Jazz Klub ja

olutkellari_breslau.jpg

ravintolaa kuten Karczma LwowskaCristopher Columbus, Rodeo Drive, Pod Zlotym Kotem, Pastelowa, NovocainaRestauracja jaDka, egyptiläinen ravintola Sphinx, Slendido tai tunnelmallinen Restauracja pod Złotym Jeleniem.

Oluttupia on kuten Raatihuoneen kellarissa oleva yksi Euroopan vanhimpia vuodelta 1273 oleva Piwnica Świdnicka tai Spiz:in panimoravintola. Baarien ja ravintoloiden hintataso on Suomea huomattavasti edullisempi esim. 0,5 l olut 1,50 - 2 €, pihviateria 7-10 €.

waldburg_mitte.jpg
WALDENBURG (121.919 as.)

Wałbrzych on puolalaistettu väännös saksankielisestä metsälinnaa tarkoittavasta sanasta. Kaupungin historia alkaa 1100-luvulta. 1900-luvulla sinne rakennettiin suuret lasi- ja posliinitehtaat. Kaupunki välttyi toisen maailmansodan tuhoilta, joten siellä on enemmän historiallisia rakennuksia kuin monissa muissa samankokoisissa Puolan kaupungeissa.

nachod-06.jpg

nachodin_keskusta-aukio.jpgNACHOD 21.550 as. (Tsekki)

Kaupungin maamerkki on goottilainen linna v. 1270 joka on nykyisin renessanssi ja varhaisbarokkinen ranskalaisine puutarhoineen. 1 tunnin kierros 4 (kuvia). Linnan vallihaudassa asustelevat karhut Ludvik ja Dasa. Nachod on tunnettu kaupungin oman Primator panimon oluista.

nachod_kvelykatu.jpg

Keskus-aukion ympärillä on useita kahviloita, ravintoloita ja oluttupia. Kävelykadun varrelle ovat keskittyneet liikket sekä ostosgalleria ja raatihuoneen lähellä on vietnamilaisten tori mistä tekee edullisia ostoksia. Nachodin liikkeitä mm. Takko-fashion, Deichman -kenkiä, antiikkiliike, Unger & Sohn- militarie, Antik handl -antiikkia, Antikvariat.


HOTELLIT MATKALLA
riese_harrachov_hotellli.jpg
 
TSEKKI HARRACHOV: HOTELLI*** 1. yö. Kylmä-iltapalalautanen ja buffetaamiainen.

1-2 hh jossa kylpyhuone, osassa huoneita myös tv. Hotellissa on baari, terassi, ravintola. Hotelli sijaitsee kylän keskustassa.

waldenburg_hotelli_2.jpg

PUOLA WALBRYCH (Saks.Waldenburg) HOTELLI** 3 yötä illallinen ja buffetaamiainen klo 07:00-10:30

1-2hh 10 m² huoneissa on tv ja ilmainen Wi-Fi , kylpyhuone jossa suihkukaappi. Hotellissa on baari, ravintola ja terassi. Sekä pesulapalvelut.

hotel_1a_wroclaw.jpg

PUOLA WROCLAW (Saks. Breslau) HOTELLI***  2 yötä buffetaamiainen klo 7-10.

1-2 hh jossa on sat-tv, radio, puhelin, kylpyhuone. Hotellissa on Casino, baari & terassi ja ravintola. Huonepalvelu, valuutanvaihto ja pesula. Luottokortit käyvät. Reception avoinna 24 h. Sijaitsee keskustassa noin 900 m päässä Vanhasta kaupungista. Ravintolat, baarit, kaupat ja nähtävyydet ovat kävely etäisyydellä.

nachodin_hotelli.jpg

TSEKKI NACHOD: HOTELLI** Illallinen ja aamiainen.

1 ja 2 hengen huoneita joissa on wifi, kylpyhuone ja wc. Hotellissa on ravintola ja terassi. Hotelli on remontoitu 2005. Hotellissa vierssä on ulkouima-allas & uimahalli ja keilahalli. Hotelli sijaitsee noin 5 min. kävelymatkan päässä Nachodin keskustasta.



SOTAHISTORIAN MATKA: 29.5.-5.6  SLEESIA & KOLMANNEN VALTAKUNNAN SALAISUUDET 2015

29.5 Perjantai (Päivän ajomatka 158 km)

Klo 16.30-16.50 Kokoontuminen Helsinki-Vantaa lentoasema Terminaali 2 FINNAIR tiskillä. Klo 17:35 - Terminaali: 2 Lento FINNAIR AY 0717  Prahaan. Kone laskeutuu Prahan kentälle klo 18.45. Minibussi lähtee klo 19- terminaalin ulkopuolelta. Klo 22- bussi on Tsekin Harrachovissa. Majoittautuminen hotelliin jossa on klo 22.15 illallinen.

30.5 Lauantai (Päivän ajomatka 100 km)

Klo 8-9 buffetaamiainen. Klo 9.30 bussi lähtee kohti Puolan Jelenia Goraa (saks, Hirschberg). jossa tutustumme klo 10.15-11.15 Puolan armeijan Sotamuseoon. Sen jälkeen vapaata aikaa / lounastauko Jelenia Goran keskustassa klo 11.20-12. Pilhowicen pato ja voimalaitos. Jatkamme matkaa Projekti Aradon maanalaisille laitoksille jossa klo 13.30 / 55 min. opastettukierros. Klo 15 bussi lähtee kohti Fürstensteinin linnaa jossa on klo 16 opastettu 70 min kierros jonka aikana näemme linnan saleja ja maanalaisia tunneleita. Saavumme Walbrzychissä hotellille klo 18.15. Hotelli-illallinen klo 19-.

31.5 Sunnuntai  (Päivän ajomatka 50 km).

Klo 8-9.30 buffetaamiainen. Klo 09.30 bussi lähtee Riesen tunneleille joissa opastetut kierrokset: Walim, Włodarz (Wolfsberg), Rzeczka (Dorfbach)a Nobelin ammustehdas, lounaspaussi, klo 16 Osowka. Bussi on klo 18 hotellilla Walbrzychissä. Klo 18.30- hotelli illallinen.

1.6 Maanantai (Päivän ajomatka 70 km)

Klo 7-9 buffetaamiainen. Klo 9 lähtö hotellilta. Klo 10.15 englanniksi opastettu kierros Gross-Rosen keskitysleirillä ja elokuvaesitys leiristä. Klo 12.30 lounastauko (omakustanteinen). Klo 13.30 ohjelmassa Sleesian Rautatie- & tekniikanmuseo. Bussi on hotellilla Waldbrzychyssä klo 15.30. Hotelli illallinen klo 18.

2.6 Tiistai (Päivän ajomatka 74 km)

Klo 7-9.15 Buffetaamiainen. Bussi lähtee klo 9.15. Aamupäivällä käymme 1. maailmansodan lentäjä-ässä Manfred von Richthofenin muistomerkillä hänen kotikaupungissan Schweidnitzissa. Sen jälkeen Asemuseo. Lounas (salaatti, lihapullat ja ranskalaiset) puoliltapäivin. Käymme katsomassa ulkoapäin Arkkitehti Max Bergin suunnittelemaa Jahrhunderthallea.  Poikkeamme vielä Wroclawin sotamuseolle. Bussi on hotellilla Wroclawissa / Breslaussa klo 15. Iltapäivä vapaata ohjelmaa.

3.6 Keskiviikko (Päivän ajomatka 74 km)

Klo 7-10 buffetaamiainen. Vapaata ohjelmaa ja omatoimista tutustumista Breslaun / Wroclawin nähtävyyksiin.

4.6 Torstai (Päivän ajomatka 144 km)

Klo 7-8 buffetaamiainen. Klo 8 bussi lähtee hotellilta. Pysähdymme Wroclawin laidalla Puna-armeijan sotilashautausmaalla. Klo 10 bussi on Klodzkossa jossa on Preussilaiseen linnoitukseen tutustuminen oppaan johdolla. Lounastauko mahdollisuus. Klo 13 bussi jatkaa Tsekkiin. Nachodissa klo 14- Dobrasovin linnoitukseen tutustuminen tsekki oppaan johdolla.

primator_panimokierros.jpg

Klo 16.30- opastettu kierros maistiaisineen Primator panimossa tai vapaata aikaa Nachodin kaupungissa. Bussi on hotellilla Tsekin Nachodissa klo 18.30. Klo 19- hotelli illallinen.

5.6 Perjantai (Päivän ajomatka 250 km)

Klo 8-9 buffetaamiainen. Klo 9 bussi lähtee hotellilta. Kahvitauko matkalla. Bussi on klo 12.30 Theresienstadtin keskitysleirillä. Opastettu kierros ja sen jälkeen automuseo. Omatoimista lounasaikaa. Bussi lähtee Prahaan klo 16.10. Bussi on Prahan kentällä klo 18.15. Lento  FINNAIR AY 0718 Helsinkiin lähtee klo 19.30. Kone on Helsingissä klo 22.35.

sleesia_bussi.jpg
Bussissa on ilmastointi, jääkaappi, dvd/tv. Muutenkin lyhyillä ajomatkoilla pidetään wc-taukoja tarvittaessa. Varaa matkalle Tsekin korunoita ja Puolan zloteja. Matkalla on oltava passi tai uuden mallinen 1.3.1999 jälkeen myönnetty henkilökortti ja matkavakuutus

TIEDUSTELUT JA MATKA VARAUKSET TÄSTÄ. Tai E-mail: info@blitztours.fi. Puh.varaukset: 044-3034003

Peruutusehdot

Jos peruutus tapahtuu -48 vrk 75 €, 47-28 vrk ennen matkan alkua peruutuskuluina perimme ennakkomaksun 175 €/hlö. 28 -14 vrk ennen lähtöä peruutuskulut ovat 50 % matkan hinnasta. Tämän jälkeen peruutuskulut ovat 100 %.
Peruutukset sairaustapauksissa: matkustajalla on oikeus peruuttaa matka ja saada takaisin matkasta maksettu hinta vähennettynä toimistokuluilla sekä todellisilla aiheutuneilla kuluilla (esim. lentoyhtiön ennakkomaksu). Toimistokuluina perintään 75 €/hlö. Huomaa että matkan maksamatta jättäminen ei ole vielä peruutus!

Matkanjärjestäjä Blitz Tours Oy 3647/06/Mj. Kuluttajaviraston (www.kuluttajavirasto.fi) vakuusrahaston / valmismatkarekisterin jäsen.