19.-26.7 Bremerhaven

19.-26.7_Bremerhaven_Saksan_laivaston_historiaa_matka_795.jpg

19.-26.7 "POHJANMERI & SAKSAN LAIVASTON HISTORIAA" 8 pv. 795,-

Sisältää sisäänpääsyt: Bremerhaven: Saksan merenkulkumuseo, Wilhelmshafen; Saksan laivastomuseo, U-10 ja opastettu kierros laivastotukikohdassa*, Saksan laivaston ilmailumuseo, Bremen sukellusvenebunkkeri Valentin ja kävelykierros Bremenin keskustassa*, päiväristeily Helgolandiin, Emden sotamuseo, Nordenhamn sotamuseo, Cuxhavenin meripäivät, Automuseo ja Saksan panssarimuseo. * merkityissä myös opastus. Air Berlin lennot Hki-Berliini-Hki, minibussikuljetukset ohjelman mukaan suomalaisen matkanjohtajan johdolla, 7 yötä Bremerhavenissa huvilassa** buffetaamiaisella.

19.7_bremerhaven_1.jpg

19.7_bremerhaven_merelta.jpg

BREMERHAVEN

Siellä missä Weser laskee Pohjanmereen, sijaitsee Saksan Pohjanmeren rannikon suurin kaupunki, 115 000 asukkaan Bremerhaven. Kaupunki on Hampurin jälkeen Saksan suurin satama, ja lähes koko kaupunki pommitettiin toisen maailmansodan aikana maan tasalle. Kaupungissa on vain muutamia historiallisia rakennuksia ja pääkatu ja kaupungin keskusta ovat lähes kokonaan sodanjälkeen rakennettuja.

Bremerhavenin Havenwelten-satamamaailma kiehtoo tunteita herättävillä lavastuksilla ja jännittävällä tiedonvälityksellä: saksalaisessa siirtolaistalossa siirtolaisaika elää yhä, ilmastotalo Bremerhaven 8° Ost vie sinut matkalle maailman ilmastovyöhykkeiden halki. Saksan merenkulkumuseossa on maailman vanhin koggi ja eläintarhassa meren rannalla hyörivät jääkarhut ja pingviinit kumppaneineen. Valtamerijättiläiset ottavat kurssin kohti rannikkokaupunkia, museolaivat ovat esillä satamassa ja HafenBus-satamakierros näyttää vilahduksen autojen ja konttien siirrosta valtamerisatamiin. Bremerhavenin historiallinen museo johtaa rannikon menneeseen työ- ja elinmaailmoihin ja kalasataman näyteikkunassa voidaan kalat kokea aivan läheltä: Atlanticumin merivesiakvaariossa,"Gera"-troolarilla, merikalojen keittiöstudiolla tai ravintolassa. Bremerhavenin ravintoloiden kulinaarista tarjontaa ei myöskään kannata sivuuttaa – saatavilla on kalaruokia kaikin mahdollisin eri tavoin valmistettuina.

19.2_bremerhaven2.jpg

Bremerhavenin Havenwelten-satamamaailman, eläintarhan ja satama-altaan ympäristössä, onkin eniten nähtävää koko melko laajassa kaupungissa. Täältä löytyy myös Klimahaus, Merenkulkumuseo & Wilhelm Bauer sukellusvene, näköalatorni Radarturm, sekä myös Weser-Strandbad hiekkaranta. Kävijät voivat nauttia raikkaasta ilmasta ja merituulesta kävellessään Bremerhavenin rannoilla

Satama-altaan ympäristössä on muun lisäksi melkoisesti hyviä ravintoloita kalaruokia ajatellen, ja melko lähellä vielä muun lisäksi suuri ostosalue, jossa on ravintoloineen Meriterrano ostoskeskus ja Columbus-ostoskeskus. Kaupat ja kauppakeskukset ovat keskustan pääkävelykadun varrella, joka on hyvä paikka shoppailulle. Fischereihafen-kalasatamassa on kalaan erikoistunut kauppahalli, kiva tunnelmaa ja lisäksi lukuisia kalaravintoloita ja terassiravintoloita.

19.7_bremerhaven_zoo.jpg

BREMERHAVENIN ELÄINTARHA

Tätä Saksan pienintä julkilkista eläintarhaa, meren ääressä sijaitsevaa Bremerhavenin Zoo am Meer -eläintarhaa ei kannata jättää väliin. Meri- ja pohjoismaisiin lajeihin erikoistuneessa Zoo am Meerissä voi paitsi ihailla merta myös tutustua sen eläinlajistoon ja Pohjanmeri-Aquariumiin. Eläintarhassa on noin 280 lajia, joihin kuuluvat muun muassa jääkarhu, perunpingviini, suula, merileijona ja hylje. Tilavissa aitauksissa asuvia eläimiä voi seurata rauhoittavassa ympäristössä. Erikoisuutena on näköalatasanne josta näkee Weserillä kulkevia laivoja. Avoinna klo 9:00–19:00 sisp. 9 €.

19.7_bremerhaven_klimahaus.jpg

KLIMAHAUS

Ilmastotalo Klimahaus on ainutlaatuinen tiede- ja elämysmaailma joka vie sinut matkalle maailman ilmastovyöhykkeiden halki 8° astetta itäistä pituutta aiheenaan ilmasto ja ilmastonmuutos. Yhdeksän paikkaa, viisi mannerta, yksi planeetta. Ilmastotalossa todellakin teet matkan aina Pohjanmeren myrskyisiltä rannoilta, Alppien viileisiin laaksoihin, Afrikan aavikon kuumuuteen ja trooppisiin sademetsiin, Samoan vihreille kanjoneille ja värikäälle koralliriutalle sekä Etelänavan kylmyyteen poistumatta laisinkaan Bremerhavenista: Isenthal – Sveitsi, Sardinia – Italia, Kanak – Nigereri, Ikenge – Kamerun, Kunigatar-Maudin-maa – Antarktis, Satitoa – Samoa, Gambell – Alaska, Hallig Langeneß – Saksa. Avoinna klo 9-19 sis.p. 16 €.

19.2_SAKSAN_MERENKULKUMUSEO_UUSI.jpg

19.2_bremerhaven_merimuseo_3_laivat.jpg

SAKSAN MERENKULKUMUSEO

Saksan merimuseo herättää Bremerhavenin merellisen historian henkiin ja kutsuu kävijät kokeilemaan merenkulkutaitojaan. Museosatamassa voi tutustua laituriin kiinnitettyihin aluksiin ja niiden salaisuuksiin.

19.2_bremerhaven_merimuseo_2.jpg

Museossa on erilaisia aluksia ja veneitä sekä meriaiheisia erikoisnäyttelyitä laivaelämään ja navigointitekniikoiden kehittymiseen liittyen. Näyttelyssä on esillä myös merenkulku eri aikoina ja aiheina kauppamerenkulku, kalastus ja valaanpyynti, sotalaivat ym. Pienoismalleja purjelaivoista, konttialuksista matkustaja-aluksista ja öljytankkereista sekä teknikkaa ja laitteita. Museon päänähtävyytenä on Hansa koggi eli hansalaiva 1200-luvulta. Museo-shoppi jossa myynnissä merenkulku ja laivasto aiheisia kirjoa, paitoja, dvd.tä ym. Kahvila museorakennuksessa ja ravintola museolaivassa.

19.2_bremerhaven_merimuseo_U-10_1.jpg

SUKELLUSVENE (U-2540) WILHELM BAUER

Tyyppi XXI oli Saksan laivaston toisen maailmansodan loppupuolella käyttöön ottama kehittynyt sukellusvenetyyppi, ns. Elektroboot. Se oli ensimmäinen sukellusvene, joka pystyi toimimaan pitkiä aikoja veden alla, eikä vain pakenemaan sinne hyökkäyksen uhatessa. Ensimmäiset veneet tilattiin marraskuussa 1943 ja laskettiin vesille toukokuussa 1944. Kaikkiaan veneitä valmistui 118.

Tyyppi XXI oli huomattavasti isompi kuin pääasiallinen tyyppi VIIC. Runko oli suunniteltu veden vastuksen vähentämiseksi, joten vene oli nopeampi ja hiljaisempi. Sähkömoottoreiden teho oli kaksinkertainen ja vene pystyi sukelluksissa jopa 18 solmun nopeuteen lyhyitä aikoja. Akkujen teho oli kolminkertainen ja vene pystyi kulkemaan veden alla 4–8 solmun nopeudella 2–3 päivää lataamatta akkuja, mikä kesti 3–5 tuntia.

19.7_bremerhaven_u_wilhelm_bauer_2.jpg

Veneessä oli kuusi torpedoputkea keulassa ja sen asehuoneeseen oli mahdollista varastoida 17 torpedoa. Siinä oli myös hydraulinen järjestelmä putkien uudelleenlatausta varten, jolla kaikki putket saatiin ladattua nopeammin kuin VIIC:ssa ladattiin yksi putki. Tyyppi XXI pystyi ampumaan 18 torpedoa alle 20 minuutissa. Siinä oli myös kehittynyt aktiivinen ja passiivinen kaikuluotain (saks. Gruppenhorchgerät ja Unterwasser-Ortungsgerät NIBELUNG), jolla tähtäämisen voi tehdä jopa ilman periskoopin apua.

19.7_bremerhaven_u_wilhelm_bauer_3.jpg

Tyyppi XXI:ssä oli ensi kertaa pakastin ruokatarvikkeita varten ja miehistölle pesutilat ja suihku. Useimmille oli omat punkat (51 paikkaa 58:n miehistölle). Runko oli päällystetty kumipinnalla kaikuluotaimen kaiun vähentämiseksi. Liittoutuneiden ilmapommitukset tuhosivat 22 kappaletta tyypin XXI aluksia telakoille, omat miehistöt upottivat 4. toukokuuta 1945 amiraali Dönitzin käskystä 84 venettä. Jäljelle jääneet kaksitoista venettä jäivät liittoutuneille, joille ne antoivat runsaasti vaikutteita seuraavan sukupolven sukellusveneille. Länsi-Saksa nosti vuonna 1957 sodan lopussa upotetun U-2540:n, josta tuli vuosiksi 1960–1968 Bundesmarinen "tutkimusalus" Wilhelm Bauer. Vene museoitiin 1984 Bremerhavenin merimuseoon.

19.2_Wilhelmshaven.jpg

WILHELMSHAVEN

Pohjanmeren lahden, Jadebusenin länsirannikolla sijaitseva Wilhelmshaven on melko nuori kaupunki. Preussin kuningas Vilhelm I, josta myöhemmin tuli samalla nimellä Saksan keisari, perusti kaupungin vihki sataman 1869 ja antoi sille oman nimensä. Wilhelmshavenista tuli yksi Saksan tärkeimmistä sotasatamista. Kaupungin tunnusmerkki on v. 1905-07 raudasta rakennettu Kaiser-Wilhelm-silta. Wilhelmshaven oli II. maailman sodan alkaessa Saksan merivoimien tärkeimpiä tukikohtia ja siihen kohdistui sodan loppuvaiheessa valtavia pommituksia. Kaksi kolmasosaa kaupungin rakennuksista tuhoutui. Sodan jälkeen satamaa ei käytetty enää vpelkästään sotilastarkoituksiin, vaan se saatettiin myös talouden ja turismin käyttöön. Vielä nykyäänkin kaupunkissa on Saksan merivoimien suurin laivastotukikohta jossa teemme opastetun 2 tunnin kierroksen.

19.2_Saksan_laivastomuseo1.jpg

SAKSAN LAIVASTONMUSEO

Museo joka on entisissä 1888 rakennetussa entisissä Keisarillisen laivaston torpedopajan rakennuksissa esittelee on erittäin laajasti Saksan merivoimien historiaa ja aluksia vuodesta 1848 lähtien, I. & II. maailmansotien aikoja, kylmänsodan aikaa, aina nykypäiviin saakka. Mukana on myös DDR:n laivaston historiaa ja aluksia. Pysyvä näyttely teemana on "ihmiset, ajat, laivat". Se osoittaa Saksan merivoimien kehityshistorian. Esillä myö muuta militaria esineistöä  kuten univormut, laivojen kellot, liput, komentosillan laitteita ja laivojen maalauksia.

19.2_Saksan_laivasto_museo_halli.jpg

19.7_wilhelmshafen_museo_pienoismallit.jpg

Laaja kokoelma Saksan merivoimien aluksien pienoismalleja.

19.2_Saksanlaivaston_museo1._u_2.jpg

Lisäksi restauroituna on toisen maailmansodan ajan pienoissukellusvene U-boot Seehund.

19.7_wilhelmshafen_sukellusvene_ulkona_2.jpg

Tyyppi 205 oli Saksan laivaston yhdentoista aluksen vuodesta 1956 muodostama sukellusveneluokka. Lisäksi valmistettiin kaksi alusta Tanskan laivastolle. Museoituna on Bundesmarinen U-10.

19.2_Saksan_laivastomuseo.jpg

Ulkotiloissa on erilaisia aseita, miinoja ja torpedoja, taistelupommikone F-104 "Starfighter", DDR:n Volksmarinen: Libelle-luokan pikavene, hinaaja Voith Schneider, Lindau luokan miinanraivaja ja Klasse-205 luokan sukellusvene, 134 metrinen ohjushävittäjä Mölders, purjekoululaiva Nordwind.

19.7_wilhelshafenn_museo_shoppi.jpg

Museo-shoppi jossa on myynnissä sukellusvene ja laivasto aiheisia kirjoa, paitoja, dvd.tä ym. Museossa on 60 paikkainen kahvila tarasseineen.

19.2_bremerhaven_valentin_bunkkeri_1.jpg

U-BOOT BUNKER VALENTIN

Bunkkeri "Valentin" oli suojarakennne sukellusvenetehdaalle jota alettiin rakentamaan Weser joen varralle Bremenin esikaupunkialueella toisen maailmansodan aikana. Tehdas oli rakenteilla pakkotyövoimaa käyttäen,  vuodesta 1943 vuoden 1945 maaliskuuhun jolloin se vaurioitu englantilaisten pommituksessa. Lähes valmiista tehtaasta ei ehtinyt koskaan valmistua yhtään sukellusvenettä. Bunkkeri oli suurin sukellusveneiden suojarakennelma Saksassa, vain Ranskan Brestissä on vielä isompi sukellusvenebunkkeri.

19.7_bremen_valentin_3.jpg

Bunkkerin pinta-ala on (35375 m²) ja se oli suurin maanpäällinen bunkkeri Saksassa ja sen rakentamisessa meni miljoona tonnia soraa ja hiekkaa, 132000 tonnia sementtiä ja 20000 tonnia terästä. Bunkkerin pituus oli 419 m, leveys, 97 m, korkeus 20-22 m, sisäkorkeus 18 m, seinät ja katto 4,5 m paksuja. Bunkkeri sai maaliskuussa 1945 kaksi Grand Slam -osumaa. Ne läpäisivät osittain bunkkerin 4,5 metriä paksun betonikaton, ja bunkkeri tuhoutui käyttökelvottomaksi.

19.7_bremerhaven_valentin_2_2.jpg

Tänään Bunker Valentin on muistomerkki ja museo joka on avoinna vierailijoille.

19.7_emden.jpg

EMDEN

Emden on 49 787 asukkan satamakaupunki Emsjoen suistossa. Se on kanavan kautta yhteydessä Pohjanmereen ja Ruhrin teollisuusalueeseen. Emden on perustettu noin vuonna 800. Se kehittyi kauppapaikaksi josta käytiin ulkomaankauppaa Baltian maiden kanssa.

Toisen maailmansodan aikana kesäkuussa 1944 noin 80 % kaupungista tuhoutui alle tunnissa, kun liittoutuneiden tekivät valtavan pommitusaallon. Kerrotaan, että Emdenistä peräisin olleita arkistopapereita löydettiin seuraavana päivänä n. 30 kilometrin etäisyydeltä olevasta Aurichin kylästä. Pommituksissa ei kuitenkaan kuollut kuin noin 300 henkilöä, koska kaupunkiin oli rakennettu juuri ennen sotaa suuret pommisuojat. Emden on friisiläisen 0tto Walkeesin kotikaupunki ja siellä onkin koomikon Otto Huus museo.

19.7_bremerhaven_emdenin_bunkkerimuseo.jpg

EMDENIN BUNKKERIMUSEO

Tämä Emdenin keskustassa vuonna 1995 avattu museo oli Saksan ensimmäinen väestönsuojaan avattu museo. Museon perusnäyttely on 26 huoneessa. Joka huoneella on oma teemansa alkaen Weimarin tasavallan lopusta, bunkkerin historia, Natsien vainoinot ja sorto Emdenissä 1933-1945, Emden ennen sotaa ja sodan aikana, sekä sodanjälkeinen aika ja jälleenrakennus & 1950-luvun alku ym.

19.7_Bremerhaven_automuseo.jpg

NORDENIN AUTO- & LEIKKIKALUMUSEO

Yksitysen keräilijän museo kokoelmat autoja, ralli- & kilpa-autoja, mopoja 50-, 60-, 70- luvuilta mm: Kreidler, Hercules, Zündapp, Puch, KTM, moottoripyöriä, satoja peltisiä mainoskylttejä ym. Museossa on mm. Elton Johnin Cadillac. Erikoisnäyttely "DDR -40 vuotta Saksan historiaa". Leikkikaluja. Museo jossa on jokaiselle jotain kiinnostavaa.  Museossa on ravintola olut-terasseineen.

18.7_CUXHAVEN.jpg

CUXHAVEN

Cuxhaven sijaitsee Elbe-joen suulla Pohjanmeren rannikolla. 49 093 asukkaan aupunki tunnetaan merkittävänä satama- ja matkailukaupunki. Se onkin yksi Pohjanmeren rannikon suurin saksalainen kylpyläkaupunki.

18.7_CUXHAVENIN_MERIPAIVAT.jpg

41. CUXHAVENER HAFENTAGE -MERIPÄIVÄT

Lauantaina 22.7 on satama alueella  klo 13-23 Satamafestivaali jossa on elävää musiikkia, veneretkiä, huvipuisto, Shanty kuoro laulaa meriaiheisia lauluja, helikoterilennätyksiä, myyjäiskojuja, ruoka-ja oluttelttoja ym. Klo 14-22 on Kurpark Fest eli kylpyläjuhla kaupungin puistossa jossa on Pohjanmeren alueen erikoisuuksia herkkuja maalta ja mereltä. Elävää musiikkia, tanssia, kansanperinneitä, oluttelttoja. 

19.7_Saksan_laivaston_ilmailumuseo1.jpg

19.7_Saksan_laivaston_ilmailumuseo2.jpg

SAKSAN MERIVOIMIEN ILMALAIVA- & ILMAILUMUSEO

Zeppeliinien isän Ferdinand Graf von Zeppelinin patsas vastaanottaa tulijat tälle entisen sotilaslentokentän alueelle perustetussa museossa. 36.000 m² ulkoalueella on esillä 17 Liittotasavallan merivoimien ja DDR:n merivoimien lentokonetta ja helikopteria mm. Breguet BR 1150 Atlantic, Panavia MRCA Tornado,

19.7_saksan_laivaston_ilmailumuseo3.jpg

Museon 2050 sisätiloissa on aiheina ilmailun ja merivoimien ilmailun historiallinen ja tekninen kehitys joka esitetään esimerkinomaisesti pienoismallein ja jäljennöksin. Teemoina ovat ilmalaivojen teknologia ja historia, ilmalaivat sodassa, Zeppeliinit, siviili-ilmailu ja sotilaslentokentän historia. Museo-shoppi jossa on myynnissä ilmalaiva ja ilmavoimat aiheisia kirjoa, paitoja, dvd.tä ym. Museossa on kahvila tarasseineen.

19.2_bremerhaven_Nordenhamin_sotamuseo.jpg

NORDENHAMIN SOTAHISTORIALLINENN MUSEO

Entisessä sodan aikaisessa 26 metriä korkeassa ilmavalvontatornissa oleva museo esittelee 500 m² tiloissa erityisesti ilmatorjuntaa, valonheittimiä, tutkia ja II.maailmansodan aikaisia pommituksia alueella. Sotahistorian näyttely-ala on noin 500 m2 (13 huonetta, useita käytävät, jne). Museossa on 200 uniformufiguuria, käsi aseita, varusteita, dioraamoja. Museon teemoina: Saksan armeijan historian 1870-1989; Keisarikunnan aika, I.maailmansota, II.maailmansota, elämä III. Valtakunnassa, Bundeswehr & NVA, viimeisey taistelut 1945, Volkssturm, antautuminen, pako ja karkotus, sotavankeus ja uusi alku.

munsterin_panssarimuseo_1.jpg

munsterin_panssarimuseo_2.jpg

SAKSAN PANSSARIVAUNUMUSEO

Antaa kävijöille katsauksen panssarivaunujen historiaan. Näytteillä on historiallisia ja moderneja panssariajoneuvoja. Näyttely alkaa 1. maailmansodan aikaisista tankeista mm. saksalainen A7V Wotan ja eteenee sitten Kolmannen Valtakunnan aikaisin panssareihin mm. Panzer I-IV, Tiger II Königstger, Panther ja erilaisia Jagd-versioita, miehistönkuljetusajoneuvoja mm. erilaisia Opeleita. Ilma- ja panssarintorjuntatykkejä mm.88 mm. Sd.Kfz. 124 Wespe, moottoripyöriä ym. Lopuksi on tankkeja 50-luvulta 70-80-luvuille asti. Kuten T-72, ja saksalaisten Leopard 2, jonka suuri torni tekee vaikutuksen. Näytteillä on myös tärkeimmät ulkomaiset panssarivaunut ja muuta alan materiaalia. 

munsterin_panssarimuseo_aseet.jpg

On myös vaihtuva näyttely sekä näyttely jossa on kaikki Saksan armeijan I.-II. maailmansodassa käyttämät käsiaseet & konetuliaseet, mitaleita ja kunniamerkkejä, radioita, kansainvälinen kokoelma teräskypäriä ja univormuja ym.

18.7_Helgoland.jpg

18.7_Helgoland_1.jpg

HELGOLAND

Helgoland on Saksalle kuuluva, kahdesta saaresta koostuva alue Pohjanmeressä noin 70 kilometrin päässä Saksan rannikosta. Saarilla asuu noin 1 400 ihmistä, ja se on osa Schleswig-Holsteinin osavaltiota.  Helgolandin pääsaari Hauptinsel on noin yhden neliökilometrin suuruinen. Sinne on myös keskittynyt kaikki asutus. Saarista pienempi, Düne (”dyyni”), on pinta-alaltaan 0,7 neliökilometriä. Helgolandin korkein kohta sijaitsee pääsaarella, ja se kohoaa noin 61 metrin korkeuteen yli merenpinnan.

1800-luvulla saarten lähellä käytiin kaksi meritaistelua: Helgolandin taistelu (1849), & Helgolandin meritaistelu (1864).

Saksan keisari Vilhelm II ihastui Helgolandiin ja rakennutti sinne Pohjanmeri-museon ja akvaarion.
Helgolandin sijainti teki siitä sotilaallisesti merkittävän. Ensimmäistä maailmansotaa edeltävänä aikana keisari Vilhelm perusti saareen suuren laivastotukikohdan. Saaren eteläkärkeen hän rakennutti tuolloin huippumodernin sukellusvenesataman, ja koko saari sai suojakseen betonibunkkereita, joihin
sijoitettiin pitkän kantaman tykkejä. Sodan aikana Helgoland olikin Saksan tärkein laivastotukikohta. Ensimmäisen maailmansodan aikana saarten lähellä käytiin toiset kaksi meritaistelua: Helgolandin taistelu 28. elokuuta 1914, Toinen Helgolandin taistelu 1917.

Toisen maailmansodan aikana Saksa siirsi saareen 7 000 sotilasta ja sotavankia, ja linnoitustöitä jatkettiin. Rakennettiin mm. sukellusvenesuojat, tähystystorni ja ilmatorjunta-asemat. Saaren uumenin syvälle kallioden sisälle rakennettiin laaja tunneliverkosto ja 1940 väestönsuoja 2000 hengelle sekä 1943-44 vielä toinen 1500 paikkainen väestönsuoja.  Helgolandista tuli pian liittoutuneiden tärkein pommituskohde. Esimerkiksi 19. huhti­kuuta 1945 sitä moukaroi peräti 969 pommikonetta ja 285 ihmistä meneti pommituksissa henkensä. Teemme tunnin opastetun kierroksen säilyneessä tunneliverkostossa ja väestönsuojissa kuulleen linnoituksen historiasta sekä pommituksista.

Helgoland jäi asumattomaksi liittoutuneiden pommitettua sitä 18/19 huhtikuuta 1945. Sodan jälkeen britit käyttivät Helgolandia sotilaallisiin tarkoituksiin. Sitä käytettiin muun  muassa harjoitusalueena. 18. huhtikuuta 1947 Ison-Britannian kuninkaallinen laivasto yritti räjäyttää sen. Räjäytykseen käytettiin 6 800 tonnia räjähdettä ja se oli historian suurin ilman ydinaseita suoritettu räjäytys. Brittien operaatio Big Bangiksi kutsuman räjäytyksen tuhovoima vastasi kolmasosaa Hiroshimaan kaksi vuotta aiemmin pudotetun ydinpommin tuhovoimasta. Sen seurauksena Helgolandin pääsaari muun muassa muutti muotoaan. Räjäytyksen varsinaisena kohteena olivat saaren linnoitukset, mutta myös koko saaren tuhoaminen oli tarkoituksena..Britit luovuttivat Helgolandin Saksan liittotasavallalle 1. maaliskuuta 1952 ja asukkaita alkoi muuttaa takaisin alueelle. Nykyisin uudelleen rakennettu Helgoland on jälleen suosittu matkailukohde.

19.2_bremerhaven_matka_helgolandin_laiva.jpg

LAIVAMATKA HELGOLANDILLE

Risteilyalus MS "Fair Lady" on mitoitettu 800 matkustajalle. Laivassa on kahdella kannella kolme ilmastoitua matkustaja-salonkia. Kolmi tuntisen matkan aikana yli Pohjanmeren Helgolandiin matkustajat voivat oleskella mukavasti salongeissa, laivan kahvilassa tai nauttia matkasta sekä raittiista meri-ilmasta aurinkokannella. Koska saari ei kuulu Euroopan unionin tullialueeseen sieltä voi tehdä edullisia verovapaita ostoksia. Laiva lähte Bremenhavenista klo 09.30 ja saapuu Helgolandiin klo 12.30. Laiva lähtee klo 16.00 takaisin Bremerhaveniin jonne se saapuu klo 19.00.

19.7_Bremen_1.jpg

BREMEN

1200 vuotta perinteitä ja kansainvälisyyttä antavat kasvot Bremenille, Weserin rannan hansakaupungille. Bremen on Hampurin jälkeen Pohjois-Saksan toiseksi suurin kaupunki. Historiallilinen kauppatori on aukio jota pidetään yhtenä kauneimpina Saksan kaupungien pääaukioista. Aukiolla on aina jotakin nähtävää, ja sitä reunustavat kiinnostavat kohteet, kuten Bremenin loistelias raatihuone Weser-renessanssin tyylissä ja kunnianarvoinen Rolandin patsas (UNESCO-maailmanperintökohteita), maailmanlaajuisesti tunnetut Bremenin kaupungin soittoniekat Grimmin veljesten sadusta, Ratskeller ja Bremenin tuomiokirkko. Torilla jos missä Bremenin 1200-vuotinen historia herää todella henkiin. Aukiolla kannattaa käydä erityisesti kesällä, jolloin avoinna on lukuisia ravintola- ja kahvilaterasseja.

Kauppatorin ympärille rakennetusta historiallisesta keskustasta huolimatta tässä vanhassa kauppakaupungissa vallitsee nuorekas ilmapiiri. Aitoa pohjoissaksalaista nähtävää ja koettavaa on tarjolla moneen makuun.

19.2_Bremenin_raatihuone.jpg

Bremenin raatihuone kuuluu Saksan kauneimpiin raatihuoneisiin. Se rakennettiin vuosina 1404–1410 ja sai vangitsevan kauniin, weseriläistä renessanssityyliä edustavan julkisivunsa 1600-luvulla. Bremenin raatihuone on Euroopan ainoa keskiaikainen raatihuone, joka ei tuhoutunut sodassa ja jonka arkkitehtuuriin ei ole kajottu. Kun raatihuonetta oli laajennettava 1900-luvulla, tehtävä annettiin arkkitehti Gabriel von Seidelille. Hän mukautti uuden rakennuksen keskiaikaisiin tiloihin niin taidokkaasti, että molemmista osista muodostuu nykyään harmoninen kokonaisuus.

19.7_Bremen_raatihuoneen_kellarin_viinit.jpg

Ratskeller on 600 vuotta vanha ravintola, jossa säilytetään 650:ttä erilaista saksalaisviiniä. Erittäin vaikuttavaa tunnelmaa korostavat holvikatot ja viihtyisät loosit, joissa muun muassa Heinrich Heine ja Wilhelm Hauf aloittivat kuuluisan kirjallisen uransa. Raatihuonen kellariin kannattaakin poiketa maistelemaan viinejä tai oluita sekä syömään erinomaisesti. Ratskelleriä kutsutaan myös ”raatihuoneen herkulliseksi perustaksi”, sillä hienon ravintolan lisäksi tiloissa on myös hämmästyttävä viinikellari ja ”aarrekammio”, jossa säilytetään erityisen hienoja viinejä. Kellarin sydämessä sijaitsevassa tynnyrissä on Saksan vanhinta viiniä, Rüdesheimia vuodelta 1653. Ravintolan yhteydessä sijaitsee myös viinimyymälä, jossa voi ostokseksi valita jonkun kaupan 650 saksalaisesta laatu viinistä.

Bremenin ruokakulttuuri vaihtelee perinteisistä bremeniläis erikoisuuksista kansainvälisiin ruokalajeihin. Hanskaupungin monipuolisesta kulinaarisesta tarjonnasta löytyy jotakin jokaiseen makuun. Tyypillisiä bremeniläiserikoisuuksia ovat muun muassa knipp, labskaus, kükenragout sekä braunkohl & pinkel, joita paikallismakuja hakevan kannattaa etsiä ruokalistoilta. Oudoista nimistään huolimatta nämä perinneherkut ovat suussasulavia.

19.7_Bremenin_rantabulevardi.jpg

Schlachte on Weser-jokea myötäilevä 600 metriä pitkä rantakatu, joka sijaitsee aivan Bremenin keskustassa, vain kivenheiton päässä toriaukiolta ja Bremenin soittoniekoista. Suositulla kadulla voi käydä kävelyllä nauttimassa merellisestä ilmapiiristä ja tutustumassa moniin erilaisiin biergarteneihin, kesäterasseihin ja ravintolalaivoihin: mm. Alexander von Humboldt,  pannukakkulaiva Admiral Nelson.

19.7_Bremenin_vanhakaupunki.jpg

Schnoorviertel

1400-1700-luvulla rakennettu alue on Bremenin vanhin osa. Schnoorin kapeilla kujilla on mukava kävellä, ja istahtaa viinilasilliselle johonkin alueen viehättävistä historiallisista ravintoloista tai viinituvista. Kapeilla kujilla ja sisäpihoilla on useita käsityöpuoteja ja tyypillisiä Bremenin-tuliaisia myyviä pikkuliikkeitä joista tekee kivoja tuliaisostoksia.


19.7_Bremerhaven_matka_huvila_1.jpg

BREMERHAVEN HUVILA** Buffetaamiainen

Tässä v. 2015 restauroidussa huvilassa on oleskelu-/ruokailutila jossa on sat-tv, dvd, wifi, täysin varusteltu keittiö: sähköliesi, jääkaappi, pakastekaappi, mikroaaltouuni, kahvinkeitin, astiat, astianpesukone ym.

19.7_bremerhaven_matka_huvila_2.jpg

Huoneet: 2hh jossa 2 on erillistä vuodetta, 2hh jossa on parvi ja oma suihku, 3hh jossa on parivuode ja vuodesohva, 3hh jossa on parivuode, parveke ja vuodesohva ja erillinen 1hh huone. 4 hh jossa parivuode ja kerrossänky.

19.7_bremerhaven_matka_huvila_3.jpg

Ullakkohuone 3-4 hengelle jossa on 1 hengen vuode ja 280 cm leveä vuode 2-3 hengelle ja parveke. Talossa on kaksi kylpyhuonetta.

19.2_bremerhaven_huvila_puutarha.jpg

Huvilalla on terassi kalusteineen ja 3500 m² puutarha jossa on nuotiopaikka, ulkogrilli ja puutarhakalusteet. Talon polkupyöriä voi vuokrata 4 € päivä. Huvila sijaitsee rauhallisella huvila-alueella 5 km päässä Bremerhavenin keskustasta. Bussi keskustaan menee 200 m päästä. 300 m päästä löytyy Burger King, bensa-aseman shoppi sekä Edeka-marketti. 500 m säteellä on La Hacienda meksikolainen ravintola, kreikkalainen ravintola, Rodízio Luanda afrikkalais-brasilialainen ravintola, Motato perunaravintola, Pizza & Pasta ravintola ja kiinalainen ravintola.


ALUSTAVA MATKAOHJELMA BREMERHAVEN POHJANMEREN MATKA

19.7 Keskiviikko (ajomatka 450 km)

Klo 05.45-06.00 kokoontuminen Helsinki Vantaa lentoasemalla Terminaali 2 Air Berliinin lähtöselvitystiskillä josta jokainen saa boardin card:in / lentolippunsa passillansa. Klo 06.55 Air Berliinin lento lähtee Berliiniin. Klo 07.55 kone laskeutuu Tegelin lentokentälle Berliiniin. Klo 08.30 bussi lähtee 500 m. päästä pääterminaalin ulkopuolelta kohti Bremerhavenia. Matkalla Saksan panssarimuseo ja lounastauko. Marketissa käynti. Bussi on klo 17 Bremenhavenin huvilalla.

20.7 Torstai (Päivän ajomatka 180 km)

Klo 8-9. buffetaamiainen. Klo 09 bussi lähtee Wilhelmshaveniin. Matkalla ensin Nordenhamin sotamuseo klo 09.30-10.30. Klo 11-13 Saksan laivastomuseo. Lounastauko. Klo 14-16 opastettu kierros Wilhelshavenin laivastotukikohdassa. Klo 16-18 vapaata aikaa Wilhelsmhavenin nähtävyyksille. Klo 18 bussi lähtee takaisin Bremerhavenin. Matkalla marketti käynti. Bussi on huvilalla klo 20 mennessä.

21.7 Perjanta (Päivän ajomatka 20 km)

Klo 9-10 buffetaamiainen. Klo 10 bussi lähtee Bremerhavenin keskustaan kiertoajelulle. Ensin tutustumme kalasatamaan ja museoituun Gera troolariin 3,50 €. Lounastauko. Klo 14-16 Saksan merenkulkumuseo. Klo 16 lähtien vapaata aikaa Bremerhavenissa.

19.7_bremerhaven_MERIMIESKAPAKKA.jpg

Klo 20 iltaohjelmassa illanvietto -Treffpunkt Kaiserhafen:issa -Viiimeinen kapakka ennen New Yorkia. Se on merimiespubi ja 150 paikkainen ravintola joka sijaitsee satamassa Banaanilaiturilla. Ravintolaa pidetäänkin Pohjanmeren rannikon perinteisimpänä merimieskapakkana ja se suosittu Pohjois-Saksan keittiön kotiruoastaan ja kala-aterioistaan. Viikonloppuisin talon oma trio soittaa ja tanssituttaa: merimieslauluja ja saksalaisia iskelmiä kultaisilta 1950- ja 1960-luvuilta. Bussi vie ravintolaan ja taksilla takaisin.

22.7 Lauantai (Päivän ajomatka 75 km)

Klo 9-11. buffetaamiainen. Aamupäivä vapaata aikaa Bremerhavenin nähtävyyksiin tutustumiselle tai huvilalla lepäilyyn. Klo 15 bussi lähtee kohti Cuxhavenia. Ensin Saksan laivaston ilmailumuseo klo 15.30-17.00. Cuxhavenin Meripäivillä vapaata aikaa klo 17.30-22.00. Bussi on takaisin huvilla klo 22.30.

22.7 Sunnuntai (Päivän ajomatka 300 km)

Klo 9-10 buffetaamiainen. Klo 10 bussi lähtee kiertoajelulle kohti Itä-Friisienmaata. Ohjelmassa mm. Nordenissa automuseo ja Emdenissä sotamuseo ja majakalaiva /-ravintola. Illansuussa olemme takaisin huvilalla.

22.7 Maanantai (Päivän ajomatka 15 km)

Klo 07.30-08.45 buffetaamiainen. Klo 08.45 bussi lähtee satamaan. Laiva lähtee Bremenhavenista klo 09.30 ja saapuu Helgolandiin klo 12.30. Helgolandissa opastettu kierros maanalaisissa bunkkereissa ja vapaata aikaa. Laiva lähtee klo 16.00 takaisin Bremerhaveniin jonne se saapuu klo 19.00.

25.7 Tiistai (Päivän ajomatka 100 km)

Klo 8-9 buffetaamiainen. Klo 09.30 bussi lähtee Bremeniin jossa ensin klo 10.30 Valentin sukellusvenebunkkeri, kävelykierros Bremenin keskustassa. Vapaata aikaa lounaalle ja ostoksille. Bussi lähtee klo 18 takaisin Bremerhaveniin. Bussi on huvilalla klo 19.

26.7 Keskiviikko (Päivän ajomatka 450 km)

Klo 8-9 buffetaamiainen. Klo 9 bussi lähtee huvilalta. Joku nähtävys tulee matkalla. Lounastauko. Markettitauko. Bussi saapuu klo 19.30 Tegelin lentokentälle. Klo 21.25 Air Berliinin lento lähtee Helsinkiin. Kone on Helsinki-Vantaan kentällä 27.7 torstai yön puolella klo 00.20 !


air_berlin.jpg

Lentoaikataulu: Lennolla ei tarjota enää mitään veloituksetta.

 19.07.2017 06:55- 07:55 Helsinki - Berlin Tegel  AIR BERLIN AB 8071

 26.07.2017 21:25 - 00:20 Berlin Tegel - Helsinki  AIR BERLINAB 8070. Kone Helsingissä 27.6 Torstai 00.20.

19.2_bremerhaven_bussi_w_uusi.jpg

Mercedes-Benz bussissa on mukavat säädettävät istuimet & turvavyöt, dvd/monitori ja ilmastointi. Varaa matkalle mukaan euroja/luottokortti. Matkustajilla on oltava passi tai uudenmallinen henkilöllisyystodistus sekä matkavakuutus.

Matkavaraukset ja tiedustelut tästä!  E-mail: info@blitztours.fi /Puh.varaukset: 044-3034003

     Blitz_Tours_10_vuotta.jpg

Loydat_meidat_myos_facebookista.jpe

Matkanjärjestäjä Blitz Tours Oy 3647/06/Mj. Kuluttajaviraston (www.kuluttajavirasto.fi) vakuusrahaston / valmismatkarekisterin jäsen.

air-berlin-2014-fi.gif

Peruutusehdot

Jos peruutus tapahtuu -48 vrk 75 €, 47-28 vrk ennen matkan alkua peruutuskuluina perimme ennakkomaksun 175 €/hlö. 28 -14 vrk ennen lähtöä peruutuskulut ovat 50 % matkan hinnasta. Tämän jälkeen peruutuskulut ovat 100 %.
Peruutukset sairaustapauksissa: matkustajalla on oikeus peruuttaa matka ja saada takaisin matkasta maksettu hinta vähennettynä toimistokuluilla sekä todellisilla aiheutuneilla kuluilla (esim. lentoyhtiön ennakkomaksu). Toimistokuluina perintään 75 €/hlö. Huomaa että matkan maksamatta jättäminen ei ole vielä peruutus!