4.-14.6.2020 Tanska Jyllanti sotahistorian matka

4.-14.6_Tanska_sotahistorian_matka_10_pv_1095__2.jpg

4.-14.6_Tanska_sotahistorian_matka_10_pv_promo_2.jpg

4.-14.6 SOTAHISTORIAN KIERTOMATKA JYLLANTI TANSKA 10 pv. 1095 €

Tukholma-Kööpenhamina-Fyn-Thyborøn-Ålborg-Århus-Ribe-Saksa Flensburg-Fredrikshavn-Göteborg

1095 € Sis 2hh/ 2 hengen hytti laivalla, 1275 € 1hh/ hytti, bussimatkat ohjelman mukaan Helsingistä, laivamatkat Tku-Tukholma-Tku menomatkalla B-hytti ja aamiainen, paluussa C-hytti, Juutinrauman sillan ja Ison-Beltin sillan maksut, lauttamaksut Jyllannissa, Stena Linen laivamatka meriaamiaisella Fredrikshavn - Göteborg, yksi hotelliyö*** Kööpenhaminassa buffetaamiaisella, 7 yötä buffetaamiaisella huvilassa*** Jyllannissa sisältäen vapaan saunan sekä sisäuima-altaan & poreammeen käytön, seuraavat museot ja nähtävyydet: Motalan moottorimuseo, Ruotsin ilmavoimien ilmailumuseo, Ruotsin tykistömuseo, Pienen merenneidon patsas, Tanskan sotamuseo, Panssarimuseo East, Langelandin Kylmänsodan linnoitusmuseo, Hanstholmin linnoitusmuseo & ammusjuna-ajelu, Jyllannin merisotamuseo, Thyborønin linnoitus alue, Ålborgin sotamuseo, Ålborgin merimuseo, Tanskan ilmavoimien museo, Tanskan panssarimuseo & paloautomuseo, Tanskan tykistömuseo, Bunkkerimuseo, Tirpitz bunkkerin museokeskus, Oksbølin saksalainen hautausmaa, Ribe & tuomiokirkko, Riben viikinkikeskus, Tivolin Friheden huvipuisto, Dybbøl Banken 1864 sodan museo & Dybbølin tuulimylly, Flensburg & rommimuseo sekä Mürwikin laivastokoulu ulkoa. Suomalainen matkanjohtaja on mukana koko matkan.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Ruotsin_ilmailumuseo_2_2.jpg

RUOTSIN ILMAVOIMIEN ILMAILUMUSEO

Sijaitsee Malmenin lentotukikohdassa joka on Ruotsin kuninkaallisen ilmasotakoulun koti, joka käyttää SAAB 105 (SK60) -suihkukoneita. Ilmavoimien museo on teknis- ja kulttuurihistoriallinen museo, jossa on esillä useita maailmassa ainutlaatuisia sotilaslentokoneita ja muuta ilmailun yli satavuotiseen historiaan liittyvää esineistöä.

Museon näyttelyssä on täten Ruotsin ilmavoimien käyttämiä lentokoneita aina vuodesta 1910 nykyisen JAS 39 Gripeniin. Oma itsestään selvä paikkansa museossa on tietenkin kaikilla Saabin Linköpingissä kehittämillä ja valmistamilla lentokoneilla – B 17:stä JAS 39 Gripeniin. Osa näytteille asetetuista Ruotsin ilmavoimien väreihin maalatuista lentokoneista ei ole koskaan ollut Ruotsissa käytössä, vaan museo on hankkinut niitä vaihdossa. Museon esinekokoelma sisältää lentokoneita, moottoreita, muita välineitä ja univormuja.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Ruotsin_ilmailumuseo_3_2.jpg

Kaksi suurta hangaaria toimii näyttelyhalleina, joissa on suuri määrä lentokoneita ja esineitä kolmessa kerroksessa. Saksalainen kaksimoottorinen pommittaja Junkers Ju 86 (ainoa jäljellä maailmassa) ja laaja valikoima brittiläisiä, amerikkalaisia, italialaisia ​​ja ruotsalaisia ​​lentokoneita jotka esittävät Ruotsin ilmavoimien lentämien tyyppien monimuotoisuuden. Lentokoneita on Ruotsin sotilasilmailun kaikista vaiheista. Ensimmäisen maailmansodan ajan Albatros B. (Sk 1 tai Ö2) sekä Nieuportin ja Bréguetin taistelulentokoneet. Kaikki sodanjälkeisten vuosien tärkeät huoltolentokoneet ovat näytteillä, Saab J 29: n "Flying Barrel", 1950-luvun vahva hävittäjästä, nykyaikaiseen neljännen sukupolven moniriviseen hävittäjään JAS 39 Gripeniin.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Ruotsin_ilmailumuseo_4_2.jpg

Näyttelyt on jaettu seuraavin teemoihin: 1. Ilmailualan pioneereja, joka kuvaavaa Ruotsin ilmailuhistorian varhaista kehitystä vuosina 1910–1926: M 1 Nieuport IV-G, B 1 Bréguet, SK 1 Albatross, J 1 Phönix, Ö 1 Tummelisa, Thulin Typ G, L II Donnet-Lévêque, Macchi M.7 och SK 5.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Ruotsin_ilmailumuseo_7_2.jpg

2. Sotien välinen aika kuvaa Ruotsin ilmavoimien perustamista ja Ruotsin ilmailuteollisuuden varhaisen kehityksen vuosina 1926-1939: B 3 Junkers Ju 86K, B 4 Hawker Hart, S 6 Fokker CVE, SK 9 DH 60T Moth Trainer, SK 10 Tigerschwalbe, SK 14 NA-16-4M ja J 8 Gloster Gladiator.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Ruotsin_ilmailumuseo_6_2.jpg

3. Toinen maailmansota, aika kun Ruotsin ilmavoimien koko kasvoi ja ensimmäiset SAAB-koneet saatiin 1939–1945: B 17 SAAB, B 18 SAAB, B 16 Caproni, S 14 Fieseler Storch, J 9 Seversky Republic, J 11 Fiat CR 42, J 20 Reggiane 2000 Falco, J 21A SAAB, J 22 FFVS, J 26 Mustang.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Ruotsin_ilmailumuseo_8_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Ruotsin_ilmailumuseo_9_2.jpg

4. Ilmailutekniikka: SK 12 Focke Wulf Stieglitz, SK 25 Bücker Bestman, SE 104 DFS Weihe, HKP 1 Vertol 44A, HKP 2 Alouette II, JAS 39 Gripen, SAAB 210 Lill-Draken och J 21R SAAB.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Ruotsin_ilmailumuseo_5_2.jpg

5. Ruotsi kylmän sodan aikana näyttelyssä esitetään valmistelut sotatilanteen varalta vuosina 1950–1980: MiG-15, J 33 Venom, TP 47 Catalina, S 31 Spitfire, J 28A Vampire, J 29C Tunnan, J 34 Hunter, J 35D Draken, AJS 37, A 32A Lansen, SK 60A, HKP 3C3, HKP 4, HKP 9A, JAS 39B Gripen och RB 68 (robot). Museossa on ravintola ja kahvila (Calle C Restaurang & cafe) jonka viihtyisissä tiloissa voit nauttia lounaan tai juoda kahvit. Ulkoterassi on avoinna kesäisin. Myymälästä löydät hauskoja, käyttökelpoisia ja kekseliäitä lahjoja, design-tuotteita ja leluja. Voit tutustu kaikessa rauhassa ilmailukirjallisuuteen ja lennokkeihin.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Ruotsin_tykistomuseo_1_2.jpg

RUOTSIN TYKISTÖMUSEO

Tykistömuseo on entisen Wendesin tykistörykmentin vanhan harjoittelukentän laidalla olevan entisen maatilan rakennuksissa. Tykistömuseo esittelee ruotsalaisen tykistön kehitystä 1700-luvun puolivälistä nykypäivään. Suurin osa ruotsalaisista tykistöjärjestelmistä on valmistettu Ruotsissa. Mutta osa on saksalaisia ​​ja yksi ranskalainen. Tärkeimmät valmistajat ovat ruotsalaisia: Bofors, Ericsson ja Hägglund. Vuoteen 1920 asti saksalainen Krupp oli myös tärkeä valmistaja. Vanhemmilta ajoilta on myös Finspång ja Stafsjö:n valmistamia tykkejä.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Ruotsin_tykistomuseo_2_2.jpg

Museossa on yhdeksän päänäyttelyä: tykistön ammusten kehitys, viestintä- ja tietotekniikka, vanhemmat tykit 1800-luvulta lähtien, tykit 1900-luvun alusta lähtien, tykistön univormut vuosilta 1808-1990, moottoroitu tykistö ja moottoriajoneuvot mm. Volvon 1950—1960 valmistamat sekä taisteluajoneuvot, Java, Triumph & Huskvara moottoripyörät, kylmän sodan ajan tykistöjärjestelmät sekä vaihtuva erikoisnäyttely. Museossa on noin 100 tykkkiä, haupitsia mm. 105 mm, mörssäriä, kranaatinheitintä ja niihin liittyviä viestilaitetta ja ampumatarvikkeita, noin 40 tykistöajoneuvoa, mukaan lukien muun muassa itseliikkuvat telatykit. Raskain ajoneuvo on 155 mm: n telatykki, jonka paino on 53 tonnia. Museossa on matkamuisto ja kirjakauppa.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_moottorimuseo_Ruotsi_1_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_moottorimuseo_Ruotsi_2_2.jpg

MOTALAN MOOTTORIMUSEO

Museossa on 2000 m² suuri näyttelytila, jossa on näytteillä autoja, moottoripyöriä, mopoja, skottereita, koneita ja laitteita. Painopiste on 1950- ja 1960-lukujen nostalgiassa. Ajoneuvoja on noin 250, Esso huoltoasema & huoltoasematavaraa. Tiloissa on myös Valokuvamuseo jossa on kameroita ja elokuvaprojektoreita. Luxor televisioita, levysoittimia, suuri radiokokoelma noin 300 radiota, puhelimia, kännyköitä ym.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_moottorimuseo_Ruotsi_3_2.jpg

Ajoneuvojen joukossa mm. ruotsalaisia poliisiautoja, Kar de Mumman Rolls Royce, kuningas Carl XVI Gustaf:in Puch Florida -mopo, Chrysler Imperial, ruotsalaisen urheiluauton Koenigsegg prototyyppi sekä kilpa-kuljettajan Reine Wisellin ajoneuvot ja palkinnot. Museossa on myymälä ja ravintola.

JUUTINRAUMAN SILTA

1.7.2001 käyttöön otettu silta on yhdistetty rautatie- ja maantiesilta Juutinrauman salmen yli. Silta- ja tunneliyhteys yhdistää kaksi metropolialuetta, Tanskan pääkaupungin Kööpenhaminan ja Ruotsin kolmanneksi suurimman kaupungin Malmön. Juutinrauman sillan pituus on 7845 metriä ja suurin jänneväli 490 metriä. Silta on maailman pisin yhdistetyssä rautatie- ja maantieliikenteen käytössä oleva vinoköysisilta. Sillan ylemmällä kannella kulkee nelikaistainen moottoritie E20, alemmalla kaksiraiteinen rautatie. Sillan pylonit kurottuvat 204 metrin korkeuteen. Tanskan puolelta yhteys lähtee Amagerista neljän kilometrin matkalle merenalaiseen tunneliin, joka johtaa keskellä Juutinraumaa sijaitsevalle neljän kilometrin pituiselle Peberholmin tekosaarelle.

Tunnelissa rautatie ja maantie kulkevat samassa tasossa, Peberholmista ne nousevat sillan eri tasoille. Ruotsin ja Tanskan yhdistävän silta- ja tunneliyhteyden kokonaispituus on 16 kilometriä. Silta on maksullinen. Silta on myös tuttu tanskalais-ruotsalais tv-sarjasta "Broen", "Silta".

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Pohjois-Jyllanti_1_2.jpg

TANSKA

Tanska muodostuu Jyllannista, Själlannista, Fynistä ja 400 ympäröivästä saaresta, mutta on siitä huolimatta yksi Euroopan pienimmistä valtioista. Pienestä koostaan huolimatta maan rantaviiva on erittäin pitkä, yli 7 000 kilometriä. Vielä kauan viikinkiaikojen jälkeenkin Tanska on säilynyt vahvasti merenkulkuvaltiona. Tanskassa rannikko ei ole koskaan kaukana, vaan aina noin tunnin matkan säteellä. Meren ääreltä löytyy myös usein valkoisia, hienohiekkaisia rantoja. Erityisen upeita Tanskan rannoista tekevät komeat hiekkadyynit

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Pohjois-Jyllanti_2_hiekkadyyni_2.jpg

Meri ympäröi Pohjois-Jyllantia lännestä, pohjoisesta ja idästä. Ja ilmeisesti juuri meren ansiosta täällä on aivan erityinen, kuuluisa Skagenin valo. Täältä löytyy pitkiä, hienoja hiekkarantoja, kaunis luonto, voit surfata perinteisesti tai leijalla, saat nauttia ihanasta tanskalaisesta ruuasta ja mukavasta tunnelmasta. Täällä hengität raikasta meri-ilmaa, kun mainingit huuhtovat rauhallisesti hienoa rantahiekkaa. Sinua odottaa mukava tanskalainen tunnelma ja kaunis Pohjois-Jyllanti. Täältä löytyy paljon mielenkiintoista katsottavaa ja tekemistä koko perheelle.

Keski-Jyllanti on suurin ja monipuolisin Tanska eri alueista. Maisemat vaihtelevat suojaisan itärannikon rauhallisilta rannikolta Pohjanmeren aaltojen huuhtomiin länsirannikon hiekkarantoihin. Näiden väliin jää järvien, mäkien ja metsien värittämät kauniit järvialueen maisemat. Täällä on helppo viihtyä ja täältä löytyy paljon mielenkiintoista nähtävää ja koettavaa. Jos olet kiinnostunut maailmanluokan taiteesta tai huippuluokan ravintoloista, suuntaa matkasi Aarhuusiin, Tanskan toiseksi suurimpaan kaupunkiseutuun.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Jyllannin_pelto_2.jpg

Etelä-Jyllannissa näkyy luonnollisesti Pohjanmeren vaikutus monin tavoin tähän alueeseen. Mutta myös etelän suunnalta on historian saatossa tullut paljon vaikutteita. Tämä on ainoa alue Tanskassa, josta on suora maayhteys Manner-Eurooppaan (68 km:n pituinen maaraja Saksan kanssa). Monin paikoin voit edelleen aistia historialliset siteet Saksaan.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Tanskan_sotamuseo_1_2.jpg

TANSKAN SOTAMUSEO

Näyttely tarjoaa kävijöille ainutlaatuisen katsauksen Tanskan sotahistoriasta. Asekokoelmat ovat eräitä maailman laajimmista ja yksi Euroopan suurimmista pienaseiden ja upeiden aseiden kokoelmista. Pysyvä näyttely käsittelee pääasiassa aseita, jotka liittyvät Tanskan sotahistoriaan. Kuningas Christian IV: n tilauksesta 1604 rakennettu 160 metrin pituinen tykistöhalli esittelee noin 350 historiallista tykkiä, mörssäreitä ja haupitseja sekä tykistövälineitä ja lähes 7000 käsiasetta, 8000 miekkaa 1300-luvulta viime aikoihin. Kokoelmaan kuuluu myös Vedelspangbüchse, Tanskan vanhin tunnettu ampuma-ase.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Tanskan_sotamuseo_2_2.jpg

Yksi museon kokoelmien näkyvimmistä osista on Gottorpin asekokoelma. Kokoelma koostuu suuresta määrästä haarniskoja ja aseita sekä muita sotavarusteita Gottorpian ruhtinasten arsenaalista. Siellä on lukemattomia ainutlaatuisia metsästys- ja juhlahaarniskoja sekä panssaroita kulta- ja hopeahaarniskoja.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Tanskan_sotamuseo_3_2.jpg

Museon kokoelma Venäjän Tsaarien-aikakauden upeista univormuista on myös ainutlaatuinen. Laivaston kokoelma esittelee Tanskan laivaston historiaa, kehitystä ja haasteita 1500-luvun alusta nykypäivään. 600m 2 Kaukainen sota näyttely näyttää Tanskan sotilasleirin Afganistanissa ja sen ympäristön mahdollisimman realistisesti. Myös lääketieteellisiä tarvikkeita, sekalaisia sotavarusteita, ajoneuvoja ja lentokoneita, metsästysaseita, vapaa-aseita, aasialaisia aseita, univormut läheltä ja kaukaa, samoin kuin kokoelma leirisänkyjä ja paljon muuta. Museossa on myymälä.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Ita_panssarimuseo_uusi_2.jpg

PANSSARIMUSEO EAST

Tanskan suurin yksityinen kokoelma sotilasajoneuvoja & panssarivaunuja museota kylmän sodan ajan Itä-Blokin puolelta. Näytteillä on nykyään noin 60 tela-ajoneuvoa: tankkeja, kuorma-autoja, jeeppejä, univormuja, teknisiä laitteita, kuten moottoreita, radioviestintää, sekä moottoripyöriä, MI-24 taisteluhelikopteri & MI-8 kuljetushelikopteri ja 100 paikkainen Bac 1-11 lentokone joka on elokuvateatterina. Näyttely sisältää kaksi Neuvostoliiton tankkia T72 ja T-55 sekä VZOR77- ja 2S1 Gvorzdika -tyyppisiä raskaita telahaupitseja. Venäläiset panssaroidut miehistönkuljetus ajoneuvot BMP, MTLP, BTR, BRDM sekä brittiläinen panssaroidun miehistön kuljetus auton, tyyppi FV432 MK2. Museossa on myymälä.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Ita_panssarimuseo_1_2.jpg

Lisäksi on monia muita sotalaitteita, kuten KRUG-ohjusjärjestelmä tutkalla P-40 "Longtrack".

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Ita_panssarimuseo_3_2.jpg

Erillisessä näyttelyssä esitetään valikoima univormuja ja mitaleita entisistä Varsovan liiton maista, kuten Tsekkoslovakiasta, Puolasta ja DDR:stä. Painopiste on etenkin DDR:n kansan armeijassa.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Ison_Belt_silta_1_2.jpg

ISON-BELTIN SILTA

Vuonna 1998 avattu riippusilta silta Ison-Beltin salmessa ylittää 65 metrin korkeudessa merkittävän laivareitin. E20 kulkee sillan kautta. Ison-Beltin salmen keskellä on rakennustöiden yhteydessä laajennettu Sprogø-saari. Salmen itärannalta Sprogølle maantieliikenne kulkee sillalla ja rautatieliikenne kulkee kahdessa vierekkäisessä 8024 metriä pitkässä tunnelissa. Sprogølta salmen länsirannalle sekä maantie- että rautatieliikenne kulkevat samaa siltaa pitkin. Sjællandin ja Sprogøn välisen itäisen siltakokonaisuuden (6790 m) keskellä on riippusilta (2700 m) ja tämän molemmin puolin on palkkisilta. Riippusillan keskijänne on 1624 metriä, kokonaispituus noin 2700 metriä ja pylonit ovat 254 metriä korkeat. Sprogøn ja Fynin välinen läntinen silta (6611 m) on kokonaan palkkisilta.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_kylma_sota_rannikkopuolustusmuseo_1_2.jpg

LANGELANDIN LINNOITUKSEN KYLMÄN SODAN MUSEO

Langelandin linnoitus oli miehitetty laivaston alaisuudessa vuoteen 1993 saakka ollut 12 bunkkerin rannikkolinnake joka on nyt museo. Se rakennettiin vuonna 1953 tavoitteena seurata ja estää vihollislaivojen kulkua Langelands-salmen läpi sodan aikana. Tätä rakennettiin oli 4 tykkiasemaa jotka oli varustettu 150 mm: n tykeillä. Linnoitukse tykkien tarkoituksena oli pysäyttää venäläiset miinanraivaajat ja suojata siten miinankentät, jotka sodan alkaessa oli tarkoitettu sulkemaan viholliselta Suuren-Beltin salmi.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_kylma_sota_rannikkopuolustusmuseo_4_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_kylma_sota_rannikkopuolustusmuseo_3_2.jpg

Nykyään yksi tykkiasema on avoinna yleisölle. Bunkkerissa on mahdollisuus tutustua tarkemmin sekä tykkiin että osittain tämän ampumatarvikkeisiin.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_kylma_sota_rannikkopuolustusmuseo_2_2.jpg

Tulenjohtobunkkeri oli linnoituksen päähermokeskus. Täältä löydät tutkanäytön, piirtopöydän ja kartat, joissa vihollisen alusten ja lentokoneiden kulku on kirjattu, ja tästä tuli linnoituksen 150 mm: n tykkien sekä pohjoisen ja eteläisen ilmatorjunnan keskitetty tulenjohto. Lisäksi on 15 hengen miehistölle 12 makuupaikkaa. Vuodesta 1961 vuoteen 1986 Langelandin linnoitus oli Langelandin merialueen (LAM) päämaja ja vastasi siten Varsovan liiton alusten valvonnasta Länsi-Itämerellä. Bunkkeri miehitettiin ympäri vuorokauden ja näyttää kuin olisi edelleen täysin toiminnassa. Langelandin linnoituksen jopa 400 merijalkaväen sotilaan miehistö asui linnotuksen takana Holmegårdin kasarmissa. Museossa on myymälä.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Hanstholm_1_uusi_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Hanstholm_14_2.jpg

HANSTHOLMIN LINNOITUS

Festung Hanstholm oli suuri Natsi-Saksan toisen maailmansodan aikana rakentama rannikkolinnoitus Hanstholmiin Luoteis-Tanskassa. Linnoituksen jäännökset ovat nyt toisen maailmansodan museo,

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Hanstholm_16_3.jpg

Hanstholmin linnoitus oli tärkeimpiä ja 12.4.1940 ensimmäisinä rakennettuja osia "Atlantin vallista" ja sen päätarkoitus oli sulkea Skagerrakin sisäänkäynti yhdessä Kristiansandissa Norjan eteläosassa Vara-linnoituksen kanssa ja laajoilla miinakentillä Skagerrakissa. Linnoitus kuului Kriegsmarinelle, ja sen miehitti laivaston tykistöosasto 118. Se koostui 19 suuresta bunkkerista, jotka kaikki rakennettiin kesän 1942 ja kevään 1944 välisenä aikana osana "Atlantin vallia". Toisin kuin "Varan" patteri Norjassa, Hanstholmin linnoitus ei ollut vain yksi patteristo, vaan myös patteristojen yhdistelmä. Kaksi tutka-asemaa (tyyppi Würzburg-Riese ja tyyppi Freya) tykistön tulenjohdolle ja yöhävittäjien johto-asemaksi. Useiden tutkien lisäksi Hanstholm oli varustettu useilla kevyemmän tykistön pattereilla, keskiraskailla ja raskailla ilmatorjunta-aseilla ja oli siten osa Pohjois-Saksan ilmapuolustusjärjestelmää.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Hanstholm_10_2.jpg

Linnoituksessa oli laaja valikoima tykistöä, keskikokoisista 170 mm:n tykeistä aina neljään 380 mm:n S.K.C / 34-tykkiin, joiden paino oli 110 tonnia (koko tykkiasema paino 650 tonnia). Tykkejä suojasivat 3,5 metriä paksu teräsbetoniseinät ja katot ja useat ilmatorjuntatykit. 380 mm:n tykit olivat samanlaisia ​​kuin Bismarck-luokan taistelulaivoissa ja ne oli tarkoitettu Gneisenaulle. Sen jälkeen kun Gneisenau oli vaurioitunut, päätettiin kuitenkin olla asettamatta aseita alukseen, vaan käyttämään niitä linnoituksissa. Tykit pystyivät ampumaan 495 kilogramman ammuksen 55 kilometriä tai 800 kg:n rungon 42 kilometrin päähän. Tanskalaiset tuhosivat suurelta osin Hanstholmin linnoituksen sodan jälkeen1950 luvulla ja 2.patteri on nykyään museona.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Hanstholm_11_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Hanstholm_15_2.jpg

HANSTHOLMIN LINNOITUSMUSEO

Tutustu ainutlaatuiseen ulkomuseooon museobunkkerin ympärillä. Alue on saksalaisen 380 mm:n patterin läntinen osa ja sen pinta-ala on noin 100 000 . Sodan aikana alue oli paljaana ja maisemaa hallitsi dyynit. Myöhemmin alueelle on istutettu mäntyjä.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Hanstholm_2_2.jpg

Sinulla on myös mahdollisuus tutustua joihinkin moniin alueen bunkkereihin. Ota taskulamppu mukaasi! Bunkkerimuseon kioskista voi ostaa pienen alueen kartalla varustetun opaslehtisen.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Hanstholm_12_3.jpg

Museopatteria ympäröivällä alueella on osa vanhasta ammusradasta kunnostettu uudelleen. Ammusjunalla voit kulkea patterin läpi ja ohittaa yhden ison ammusbunkkerin ja yhden bunkkereista, joissa oli 380 mm:n tykki. 1 km matka kestää noin 10 minuuttia. Ammusrautatie rakennettiin, koska 380 mm:n tykeissä käytetty ammus oli liian painava, jotta sitä voitiin yksinkertaisesti kuljettaa käsikärryllä. Tämän seurauksena patteriston alueelle rakennettiin kapearaiteinen rautatie. Pienet dieselveturit kuljettivat ammuksia ja latauksia neljään tzkkiasemaan kuudesta suuresta ammusbunkkerista, jotka oivat hiukan patteriston takana.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Hanstholm_3_2.jpg

Bunkkerimuseo kattaa noin 2500 . Se on yksi suurimmista bunkkereista, jonka saksalaiset rakensivat Tanskaan. Bunkkerin keskellä seisoi yksi neljästä 380 mm:n tykistä, jotka muodostivat saksalaisen Hanstholm II -nimisen rannikkopatteriston. Bunkkerissa on kolme pääosaa: a) ampumatarvikkeiden varastot, b) tykkiasema,

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Hanstholm_5_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Hanstholm_7_2.jpg

c) miehistön tilat ja tekninen osasto. Suurta tykkiä ei ole enää olemassa, mutta bunkkerin huoneiden alkuperäinen ulkonäkö on palautettu alkuperäisillä esineillä ja varusteilla.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Hanstholm_19_ovi_2.jpg

Muissa huoneissa on näyttelyitä, jotka kertovat linnoitusten historian eri näkökohdilta; Hanstholmenin pienoismalli sodan lopussa, kuvia ja elokuvia 38o mm:n patterista Kristiansandissa, näyttely Olsenband Jyllanissa elokuvasta, pienoismalli taistelulaiva Bismarckista, rautatietykkien pienoismalleja, kuvia Hanstholm ll patterin rakentamisesta ja elämästä bunkkerissa.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Hanstholm_18_museo_3.jpg

Dokumentaatiokeskus on Hanstholmin bunkkerimuseon moderni näyttelyrakennus, josta pääsee myös museon bunkkeriin. Rakennuksessa sijaitsevat kokonaan uudet näyttelyt "Vihollinen ja naapuri - Hanstholm miehitettynä" ja "Sotakone". Näyttelyiden yleinen teema on "Atlantin vallii" -linnoitusketju, jonka Hitler rakensi vuosina 1942-44 Norjan Kirkenesistä Pyreneille Espanjan rajalle asti. Atlantin valli aihe keskittyy Tanskan rannikon alueeseen ja luonnollisesti lähtökohtana on "Hanstholmin linnoitus". Täällä saksalaiset rakensivat toisen maailmansodan aikana Skandinavian vahvimman linnoituksen. Näyttely esittelee sotilaiden arkea ja aseistamista, Atlantin vallin kehitystä ja Tanskan siviiliväestön elinoloja linnoitusten varjossa. Museo-shop. Museon näyttelyrakennuksessa on myös 40 paikkainen kahvila ja ulkona on picnic-paikka eväiden syöntiä varten.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Jutlandt_1_engl_laivasto_3.jpg

SKAGERRAKIN MERITAISTELU

Skagerrakin taistelu oli ensimmäisen maailmansodan laajin meritaistelu. Se oli myös sodan ainoa taistelu, jossa käytettiin taistelulaivoja täysimittaiseen sodankäyntiin toisiaan vastaan. Taistelu käytiin Pohjanmerellä Skagerrakin salmen suulla Jyllannin länsipuolella yhden vuorokauden aikana alkaen 31. toukokuuta 1916. Siihen osallistuivat Saksan avomerilaivasto (Hochseeflotte, 99 alusta: 16 taistelulaivaa, 5 taisteluristeilijää, 6 vanhentunutta taistelulaivaa (linjalaivaa), 11 kevyttä risteilijää, 61 torpedovenettä) amiraali Reinhard Scheerin johdolla ja Britannian taistelulaivasto (Grand Fleet, 151 alusta: 28 taistelulaivaa, 9 taisteluristeilijää, 8 raskasta risteilijää, 26 kevyttä risteilijää, 78 hävittäjää) laivastoamiraali Sir John Jellicoen johdolla. Taistelun taustalla oli saksalaisten suunnitelma, jolla yritettiin houkutella brittiläinen taisteluristeilijäosasto Saksan laivaston sukellusveneiden ja päävoimien tuhottavaksi. Seurauksena kuitenkin oli Grand Fleetin ja Hochseeflotten päävoimien yhteenotto.

Molemmat osapuolet väittivät voittaneensa taistelun. Britit menettivät selvästi enemmän laivoja ja miehiä, mutta saksalaisten harhautussuunnitelma epäonnistui. Taistelu päättyi saksalaisten perääntymiseen brittien ylivoiman tieltä. Taistelu myös osoitti, että Saksan laivasto ei kykenisi karkaamaan brittien sulkemalta Pohjanmereltä Pohjois-Atlantille, joten strategisessa mielessä taistelua on usein päädytty pitämään brittien voittona.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Jutlandt_2_saksa_laivasto_2.jpg

Saksassa Skagerrakin taistelua juhlittiin voittona, koska kolme brittien taisteluristeilijää, kolme risteilijää sekä kahdeksan hävittäjää upposivat saksalaisten menettäessä vain yhden vanhentuneen taistelulaivan, yhden taisteluristeilijän, neljä kevyttä risteilijää ja viisi hävittäjää.

Taistelua juhlittiin voittona myös Britanniassa, jossa järjestettiin suuret valtakunnalliset juhlallisuudet. Jo 2. kesäkuuta Britannian laivasto ilmoitti olevansa taas toimintavalmis Skagerrakin taistelusta huolimatta. Alustappioistaan huolimatta Britannian laivasto oli yhä iskukykyinen ja se pystyi varmistamaan Saksan avomerilaivaston pysymisen eristyksissä kotisatamissaan. Brittien toimintaa taistelun aikana tosin pidettiin huonona, vaikka Jellicoe olikin vähällä aiheuttaa Scheerille suuria tappioita.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Jyllannin_merisotamuseo_3_paakuva_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Jyllannin_merisotamuseo_10_taulu_2.jpg

JYLLANNIN MERISOTAMUSEO

Jyllannin merisotamuseo ei kerro vain tarinaa Skagerragin taistelusta, vaan myös lähes neljä vuotta kestäneestä sodasta, jota käytiin merenpinnan ylä- ja alapuolella. Miehet taistelivat ja kuolivat Pohjanmeren kylmissä aalloissa, ja todellisuudessa sota olisi ehkä päättynyt täällä. Joka hallitsisi Englantiin suuntautuvia meriteitä, se myös voittaa sodan ja Pohjanmerellä oli näin ollen tärkeä rooli. Museon pysyvässä näyttelyssä kerrotaan dramaattisia tarinoita meritaistelusta tapahtuman alkuperäisillä esineillä.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Jyllannin_merisotamuseo_7_tykit_2.jpg

Museossa on myös esineitä saksalaisesta U-veneestä U-20, joka oli kuuluisa roolistaan ​​Lusitanian uppoamisessa. U-20 ajoi miinakenttään lähellä Tanskan rannikkoa ja U-20: n torni on nyt esillä merisotamuseossa.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Jyllannin_merisotamuseo_5_keisarillinen_laivasto_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Jyllannin_merisotamuseo_11_u_boot_2.jpg

Museo näyttelyissä on teemoina 1.Maailmansodan ajalta: Ison-Britannian ja Saksan sukellusveneet, Skagerrakin taistelu,

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Jyllannin_merisotamuseo_6_helgolandin_taistelu_2.jpg

Helgolandin taistelu, Doggerbankin taistelu,

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Jyllannin_merisotamuseo_4_ilmasota_2.jpg

Ilmasota Pohjanmeren yllä, RMS Lusitania ja U-20 -näyttely, Merimiinanäyttely, Torpedonäyttely.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Jyllannin_merisotamuseo_8_sukeltajat_2.jpg

Lisäksi meriarkeologia, Merisodan historiaa, Merisota toisen maailmansodan aikana, Laivojenn hylyt ja raportit yksittäisistä upotuksista ja Merenkulun tarinoita yleensä.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Jyllannin_merisotamuseo_9_muistomerkki_2.jpg

Museon yhteyteen on vieressä olevalle dyynille pystytetty Skagerrakin taistelun muistopuisto. Tämän muistopuiston tarkoituksena on tuoda uhrit esiin ja muistaa taistelussa kuolleita. Tämä on yksi suurimmista sotamuistomerkeistä, joka sijaitsee Jyllannin länsirannikolla lähellä sitä paikkaa, missä taistelu tapahtui. Muistomerkki koostuu 26 graniittilohkosta, joilla muistetaan kutakin taisteluun uppoutunutta alusta ja yhdestä muiden alusten uhreista. 300 valkoista patsasta kuoli merimiehille. Rahoitusta kerätään paraikaa 8645 patsaan saamiseksi, yksi jokaiselle merimiehelle. Muistomerkki avattiin taistelun 100 vuotispäivänä.

4.6_Tanska_2020_sotahistorianmatka_Thyborn_kaupunki_2.jpg

Thyborøn on Länsi-Jyllannin kaupunki, joka sijaitsee Limfjordin suulla Pohjanmeren rannalla. Kaupunki on syntynyt sataman pohjoispuolelle Harboøre Tangessa Thyborønin kanavan varteen. Satama on rakennettu vuosina 1915-1918, ja se on yksi Tanskan suurimmista kalasatamista. Satamassa on Venäjän Keisarillisen laivaston fregaatti Aleksandr Nevskyn (rakennettu 1863) ankkuri. Fregaatti kaatui 25. syyskuuta 1868 Harboøre Tangen rannallla. Ankkuri löydettiin vuonna 1958 ja se on viiden metrin mittainen ja painaa viidettä tonnia.

4.6_Tanska_2020_sotahistorianmatka_Thyborn_linnoitus_2.jpg

Thyborønissa sijaitsee Thyborønin linnoitus joka yksi suurimmista, jonka saksalaiset rakensivat toisen maailmansodan aikana. Limfjordin sisäänkäynnin puolustamiseksi rakennettiin ranikkopatteristo joka  koostui neljästä 105 mm:n tykistä joiden miehistö oli sijoitettu puiseen kasarmiin. Bunkkeritilojen rakentaminen aloitettiin vuoden 1942 lopulla. Seuraavina vuosina rakennettiin 66 suurta ja 40 pienempää bunkkeri- ja tykkipaikkaa. Tykit olivat ranskalaisia, vuonna 1913 rakennettuja booty-aseita, joiden kantavuus oli noin 12 km. Suurin osa näiden pattereiden bunkkereista on rakennettu rannalle tai rannan takana oleviin dyyniin,  josta niitä löytyy edelleen. Saksalaiset yrittivät naamioda bunkkereita vihollisilta, kuten Thyborønissa, missä  tanskalainen arkkitehti Poul Morell Nielsen naamioi ne lomakodeiks.i Vuonna 1942 Saksan ilmavoimat perustivat "Lama" -nimisen radioaseman juuri luoteeseen Thyborønista. suuren komentobunkkerin (L487) ympärille oli kolme bunkkeriä valonheittimille (L411A ja L411) ja kuusi 37 mm: n ilmatorjuntabunkkeria (L409, L409A ja L410).Sodan aikana Thyborønin sataman puolustusta laajennettiin jatkuvasti ja täydennettiin lähinnä jalkaväken taisteluasemilla (R666, R622, R655 ja R668). Nämä bunkkerit ovat hajallaan satamateollisuusrakennusten välissä. Nykyään bunkkerit uppoutuvat vähitellen mereen tai hiekkaan. Jotkut niistä ovat kuitenkin edelleen olemassa ja ovat hajallaan lähellä rantaa - pysyvinä muistomerkkinä.
Tutustu bunkkereihin kävelyllä meren rannalla. Joihinkin voit kiivetä ja tutustua sisältäpuolelta.

4.6_Tanska_2020_sotahistorianmatka_aarhus_1_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorianmatka_aarhus_3.jpg

ÅHLBORG

Åalborg sijaitsee Limvuonon rannalla. Se tunnettiin jo 1000-luvulla. Gammeltorv on Aalborgin vanhin julkinen aukio, joka on peräisin 1200-luvulta. Nimen Gammeltorv (”vanha tori”) aukio sai vuonna 1604, kun lähistöllä avattiin Nytorv (”uusi tori”). Vuoteen 1588 asti aukiolla järjestettiin kaupungin tuomioistuimen oikeudenkäyntejä, joissa hirtettiin ja mestattiin tuomittuja. Nykyisin aukio on rauhallinen paikka, jossa järjestetään tapahtumia ja vietetään vapaa-aikaa. Arkkitehtuurin ja historian harrastajille aukiolla on tarjolla joitakin merkittäviä rakennuksia.

Käy sisään aukion eteläpuolella sijaitsevaan vaikuttavaan Budolfiin katedraaliin, jossa voit tarkastella sen monia historiallisia aarteita ja nauttia hiljaisuudesta. Tässä goottilais- ja barokkityylisessä rakennuksessa on 48 kellosta koostuva tornikellopeli, joka soi tasatunnein kuutena päivänä viikossa.

Aukion koilliskulman lähellä sijaitsee yli 250 vuotta vanha rokokootyylinen kaupungintalo Aalborg Rådhus. Huomaa pääsisäänkäynnin alkuperäiset kaasulamput, Tanskan vaakuna ja kuningas Fredrik V:n rintakuva.

4.6_Tanska_2020_sotahistorianmatka_aarhus_2_2.jpg

Kaupungin tärkeimmät nähtävyydet ovat kävelymatkan päässä. Myös kävelykaduiksi muutetut ostoskadut Bispensgade ja Gravensgade ovat alle viiden minuutin kävelymatkan päässä. Näillä molemmilla kaduilla on laadukkaita muotiliikkeitä ja outlet-myymälöitä, joten täällä ollessasi voit tehdä ostoksia.

4.6_Tanska_2020_sotahistorianmatka_aarhus_4_2.jpg

Jomfru Ane Gade (”Neitsyt Annen katu”) on Aalborgin vanhin 1500 luvulta oleva katu. Kävelykaduksi muutettu katu on vain 150 metriä pitkä, mutta se on yksi Tanskan suurimmista baarien ja ravintoloiden keskittymistä. Vieraile jossakin monista puoliksi puusta rakennetuista taloista, jotka reunustavat katua. Nämä ennen kauppoina ja asuntoina toimineet talot ovat nykyisin suosittuja paikkoja syödä ja juoda. Valinnanvaraa on urheilubaareista ja bistroista konserttipaikkoihin ja kahviloihin, jotka tarjoilevat tyypillistä tanskalaista ruokaa. Maista marinoituja sillejä tai tanskalaisia smørrebrødejä. Kesäpäivänä voit rentoutua ulkona terasseilla, jossa ravintolat tarjoilevat edullisia buffetlounaita.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Alborgin_sotamuseo_1_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Alborgin_sotamuseo_3_2.jpg

ÅLBORGIN SOTAMUSEO

Museo sijaitsee entisessä saksalaisten 1940 perustan lentovene tukikohta Seefliegerhorst Ålborg hangaareissa. Museon näyttelyissä esillä Tanskan kuninkaallinen armeija, Tanskan kuninkaalliset ilmavoimat, Kodinturvajoukot, Poliisi ja Tanskan hätätilanteiden hallintavirasto ja niiden toimintaa toisen maailmansodan ajoista ja  nykypäivään.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Alborgin_sotamuseo_2_2.jpg

Museossa on myös näyttely miehityskaudesta ja vastarintaistelusta toisen maailmansodan 1940–45 aikana ja Aalborgista varuskuta kaupunkina vuodesta 1779 lähtien. Lentovene tukikohdan alkuperäisessä komentobunkkerissa ovat näyttelyt kolmesta saksalaisesta ilma-aluksesta Ålborgissa toisen maailmansodan aikana ja saksalaisten pakolaisten elämäst leireillä sodan päättymisen jälkeen.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Alborgin_sotamuseo_4_2.jpg

Näyttelyt tarjoavat mahdollisuuden päästä lähelle erilaisia ​​hävittäjälentokoneita ja poliisimoottoripyöriä, jotka ovat olleet tärkeä osa Tanskan puolustusta.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Alborgin_laivastomuseo_1_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Alborgin_laivastomuseo_2_2.jpg

ÅLBORGIN MERIMUSEO

Yksi Pohjois-Euroopan suurimmista merimuseoista sijaitsee ihanteellisessa meriympäristössä Limfjord vuonon varrella lähellä Aalborgin satamaa ja Aalborgin telakoita. Museon tärkein nähtävyys on Tanskan laivaston 1964-1989 käyttämä Delfin-luokan sukellusvene Springeren. Nykyään sukellusvene on kuitenkin vain yksi museon 11 näyttelystä, jolla on kattava kokoelma meritehosteita ja useita interaktiivisia näyttelyitä.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Alborgin_laivastomuseo_4_2.jpg

Museossa on kattava kokoelma laivamalleja (600), univormuja ja monia muita mielenkiintoisia esineitä. Näe pienoismalli RMS Titanicista, jonka tarinan me kaikki tiedämme, samoin kuin RMS Carpathia, joka oli ensimmäinen alus, joka saapui tapahtumapaikalle, johon Titanic upposi ja auttoi siksi lukemattomia pelastusveneiden selviytyjiä. Näyttelyssä on esillä myös aikansa suurin purjelaiva, tanskalainen koululaiva København, joka kadosi jäljettömiin vuonna 1928.

4.6_Tanska_2020_sotahistorianmatka_aarhus_merimuseo_u-boott_uusi_2.jpg

Kokemus on vierailu Delfin-luokan Springerenissä- viimeisimmässä Tanskassa rakennetusta sukellusveneessä, joka näyttää edelleen siltä, kun Tanskan merivoimat käyttivät sitä. Katsokaa sen periskoopin läpi ja katso Limfjorden vuonon ja Aalborgin kauniita ympäristöjä.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Alborgin_laivastomuseo_3_2.jpg

Springerenin takana voit kiivetä Søbjørneniin - aikansa nopeimpaan moottoritorpedoveneen! Katso venehallin sisäpuolelle ja näe hyvin säilyneet Tanskan kuninkaallisten veneet. Lisäksi voit nähdä Ålborgin pienoiskoossa. Täällä voit nähdä Aalborgin vanhojen talojen kokoelman, joka on vuodelta 1870 mittakaavassa 1:10. Springeren - Maritime Centerissä voit kokea ainutlaatuisen elämämyksen!

4.6_Tanska_2020_sotahistorianmatka_huvipuisto_1_2.jpg

TIVOLO FRIHEDEN

Århusin etelälaidalla 1903 avattussa Tivoli Friheden huvipuistossa on 4 vuoristorataa ja 40 muuta laitetta. Se ei ole pelkästään härvelien ystävien paikka vaan buffet ravintoloineen ja pizzerioineen myös herkullisten ruokien kohde. Kaiken kaikkiaan ei ole ihme, että Århusilaiset rakastavat viettää aikaansa Tivoli Frihedenissä. Metsän keskellä olevalla viehättävällä puistolla on todella jotain tarjottavaa jokaiselle.  Lisäksi löytyy piknic-alue minkä grilleissä voi paistaa omia makkaroita ja yödä omia eväitä. Huvipuiston alueelle on vapaa pääsy.

4.6_Tanska_2020_sotahistorianmatka_huvipuisto_2_2.jpg

Puiston herkullisissa ravintoloissa tarjotaan ruokia ja välipaloja jokaiseen makuun. Vieraat voivat nauttivat itsepalvelu grillistä ja piknik-alueista, joita voidaan käyttää ilmaiseksi. Lisäksi puistossa järjestetään konsertteja, teatteriesityksiä ja paljon muuta.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_Tanskan_ilmailumuseo_1_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_Tanskan_ilmailumuseo_3_2.jpg

TANSKAN ILMAILUMUSEO

Pääpaino on Tanskan lentämisen ja lentokoneiden tuotannon historiassa, sekä siviili- että sotilasalalla. Museon näyttelyssä on lähes 70 lentokoneen kokoelma vuodesta 1911 vuoteen 2000. Kokoelma sisältää purjelentokoneita, hävittäjälentokoneita ja helikoptereita. Monet ovat edelleen lentokelpoisia

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_Tanskan_ilmailumuseo_2_2.jpg

Museo on osa Tanskan ilmavoimien museota ja siellä Tanskan kuninkaallisten ilmavoimien kokoelma käsittäen heidän huomattavan kokoelman lentokoneita ja varusteita, joita on käytetty Tanskassa ensimmäisen Tanskan sotilaslentokoneen osalta vuodesta 1911 viime aikojen F-16-suihkukoneisiin.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_Tanskan_ilmailumuseo_4_2.jpg

De Havilland D.H.82A Tiger Moth, Supermarine Spitfire L.F.Mk.IXc, Gloster Meteor Mk. 8, North American F-100F Super Sabre, Lockheed CF-104 Starfighter, Saab F-35 Draken, Douglas C-47 Dakot, General Dynamics F-16A/B. Tanskan ensimmäinen pelastushelikopteri Sikorsky S-55 vuodelta 1956. Museo-shop ja kahvila.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_uusi_Tirpitz_1_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_TIRPITZ_MUSEO_1_2.jpg

TIRPITZ BUNKKERIN MUSEO

Esbjergin sataman suojaksi rakennettiin 1944 noin 50 bunkkeria. Osa niistä oli todella monumentaalisia, kuten Tirpitz-bunkkeri, jonka suojana ovat 3,5 metriä paksut betoniseinät. Rakennustyöt alkoi heinäkuussa 1944, ja tykkiaseman oli tarkoitus olla valmis syyskuuhun 1945 mennessä. Saksan antautuessa toukokuussa 1945 ennen Tirpitzin valmistumista ei suuria ei tykkejä koskaan ehditty asentaa. Sodan jälkeen liittoutuneet räjäyttivät suurimman osan alueen bunkkereista, mutta tärkein päälinnoitus säilytettiin.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_uusi_Tirpitz_5_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_uusi_Tirpitz_6_2.jpg

Saapuessaan pysäköintialueelle kävijät näkevät ensiksi vanhan alkuperäisen bunkkerin. Sen takana on dyynin sisään kätkeytyvä maanalainen moderni näyttelytila, joka on kirjaimellisesti veistetty hiekkaan. Pysäköintialueelta johtaa myös tunneli bunkkeriin ja museoon. Tirpitzin neljässä galleriassa on esillä pysyviä ja tilapäisiä näyttelyitä.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_uusi_Tirpitz_2_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_TIRPITZ_MUSEO_2_2.jpg

Betoninen armeija näyttely esittelee Atlantin vallin historiaa Saksan rakentamaa jättiläismäistä Euroopan rannikon puolustusjärjestelmää, jonka osa Tirpitz bunkkerikin oli. Pysyvä näyttely 'Betoninenarmeija' keskittyy kuuden ihmisen kohtaloon toisen maailmansodan aikana: lähtökohtana ovat kolme tanskalaista ja kolme saksalaista henkilökohtaista tarinaa.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_uusi_Tirpitz_4_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_uusi_Tirpitz_3_2.jpg

Maanalainen tunneli, joka yhdistää uuden rakennuksen vanhaan bunkkeriin, on myös osa näyttelyä. Matka kulkee Puolan saksalaisesta miehityksestä vuonna 1939 läpi koko Atlantin rannikon suunnitellun linnoituksen Blåvandin suureen rakennushankkeeseen. Ennen kuin ylität kynnyksen uusitusta betoniarkkitehtuurista vanhaan ja keskeneräiseen bunkkerirakenteeseen, saat lyhyen johdannon bunkkerin suunnitellusta toiminnasta, joka sodan päättymisen vuoksi ei ehtinyt toteutua.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_uusi_Tirpitz_8_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_TIRPITZ_MUSEO_4_3.jpg

Länsirannikon kulta näyttely on Tanskan suurin meripihkanäyttely ja Länsi-Euroopan vaikuttavin näyttely meripihkasta, pohjoisen kullasta. Näyttelyn alussa koet muinaisen meripihkametsän ilmapiirin 40 miljoona vuotta sitten, ajassa jolloin ihmistä ei vielä ollut. Jatka löytöretkeä ja anna meripihkan taian yllättää ja hämmästyttää sinua yhä uudelleen.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_uusi_Tirpitz_7_2.jpg

Länsirannikon tarinoita näyttely on 14 yllättävää, dramaattista, mielenkiintoista ja jännittävää tarinaa Tanskan länsirannikon historiasta yli 20 000 vuoden ajalta näyttelyjen ja osin multimedian keinoin. Vanha pelastusvene kutsuu sinut henkeä salpaavalle matkalle eri aikojen läpi, mutta ole varovainen! Museossa on shoppi ja kahvila.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_uusi_Tykistomuseo_DK_2.jpg

TYKISTÖMUSEO

Näyttely kuvaa tykistön historiaa keskiajalta nykypäivään. Tykit & muut tykistön varusteet, univormut ja panssaroidut ajoneuvot ovat esillä. Varden tykistömuseossa voit kokea tykistön ja siten myös aseiden historian. Näyttelyn painopiste on "kylmän sodan"ajan tykeissä. Ne vaihtelevat pienestä liikkuvasta 105 mm: n tykistä, itseliikkuvan haupitsiin M109 päällä ja 203 mm:n haupitsiin, joka on Tanskan tykistön raskain ase. Näyttelyssä esitetään myös suuri amerikkalainen MGR I Honest John -raketti, joka oli osa Tanskan tykistöä vuodesta 1960. Tykistömuseossa on sekä ajoneuvoja että kylmän sodan ajan aseita. Näyttelyssä näet, kuinka Tanskan tykistö toimi Berliinin muurin kaatumiseen saakka. Museon ulkopuolella on vanhempi Nike-Hercules raketti. Museossa on pieni museokauppa, jossa on laaja valikoima kirjoja ja asekopioita.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_bunkkerimuseo_1_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_bunkkerimuseo_4_2.jpg

BUNKKERIMUSEO

Museo sijaitsee Regelbau 622 -tyyppisessä bunkkerissa, joka oli alun perin osa entistä saksalaista sotilaslentokenttää Esbjergissä. Bunkkeri rakennettiin kesällä 1943 ja palveli vahtibunkkerina Richthofen-nimiselle lentokentän osalle. Bunkkeri on kuin niin kuin se Luftwaffen lähdön jälkeen lentokentältä vuonna 1945, täydellisenä kaikilla panssaroiduilla ovilla, kalusteilla ja ilmanpuhdistusjärjestelmillä. Bunkkerissa on edelleen alkuperäisiä seinäpiirroksia sekä saksalaisia ​​sananlaskuja useilla bunkkerin seinillä.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_bunkkerimuseo_3_2.jpg

Bunkkeri 75665, joka on bunkkerin virallinen saksalainen nimi, on tarkoitettu 20 miehelle, vrt. Regelbau. Ulkoseinien paksuus on 3 metriä ja teräsbetonikaton paksuus on kaksi metriä, ja bunkkerin väliseinät ovat 1 metriä paksut. Bunkkerin pituus on 12,60 m, leveys 11,50 m ja korkeus 5,10 m. Bunkkeri on valettu 11. kesäkuuta 1943, on valettu koko 928 M3 rautabetonista ja noin. 33 tonnia rautaa. Organisaatio Todt (OT) luovutti sen asevoimille 24. elokuuta 1943. Bunkkerin rakentamisen toteuttivat tanskalaiset urakoitsijat ja tanskalaiset työntekijät. Bunkkeri oli osana (Stützpunktgruppe Flugplatz Esbjerg. Tälläisiä bunkkereita oli 12 lentokentän alueella. Koko Tanskassa on noin 500 Regelbau 622 bunkkeria.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_bunkkerimuseo_2_2.jpg

Museo on Esbjergin armeijan lentokentän saksalaisen päävartion pienennetty kopio. Bunkkerin yksi huone, jota koristavat useat eri maalaukset oli vartijaryhmän majoitustilana. Bunkkerin toista huonetta on käytetty elintarvikkeiden tarvikkeiden varastona keskikokoiselle keittiölle ja ruokalalle.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Tanskan_passarimuseo_2.jpg

TANSKAN PANSSARI- & PALOAUTOMUSEO

Virallisesti Tanskan armeijan taistelukoulun historiallinen ajoneuvokokoelma, se on Tanskan suurin kokoelma armeijan panssaroituja ajoneuvoja M113, Mowag Eagle-I M/95, Centurion Mk. II ja useita muita esineitä, joita käytettiin Tanskan puolustuksessa vuodesta 1945 nykypäivään kuten Sherman M4A3E4, M10 Achilles, M24 ”Chaffee”, Centurion, M41, Leopard 1 & 2, paitsi uusinta Leopard 2A5. Tankkien lisäksi museossa on myös erilaisia historiallisia aseita kuten TMG M/50, MG 42, MP M/49, M1/DK:GV-M/50 ja univormuja. Panssarimuseo ja Paloautomuseo ovat kaksi saman katon alla olevaa museota, joilla on yhteinen sisäänkäynti ja yhteinen sisäänpääsylippu. Paloautomuseossa on suuri kokoelman kunnallisia paloautoja, mukaan lukien hevos ja käsin vedetyt paloautot, jotka ovat peräisin 1700-luvulta. Kokoelma sisältää myös kaikki viimeisten 100 vuoden palon sammutuslaitteet. Muun muassa kypärät, univormut, tunnukset, ja käsisammuttimet. Näyttely on jaettu kolmeen suureen saliin. Lisäksi museossa on suuri kokoelma paloautojen pienoismalleja. Kahvila ja shoppi.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_saksalainen_hautausmaa_2.jpg

OKSBOLIN SAKSALAINEN HAUTAUSMAA

Hautausmaa, johon on haudattu 1796 ihmistä, perustettiin helmikuussa 1945. Sinne on haudattu 121 sotilasta ja 1 675 Saksan itäosien pakolaista, jotka kuolivat toisen maailmansodan aikana ja sen jälkeen Oksbølin pakolaisleirillä. Oksbølissa oli yli neljän vuoden ajan Tanskan suurin pakolaisleiri jossa oli enimmillään 36 000 ihmistä, joista suurin oli saapunut Itämeren alueelta Tanskaan. Huolimatta tanskalaisten suurista pyrkimyksistä tarjota pakolaisille oikeudenmukaista apua, monet etenkin lapset ja vanhukset kuolivat pakomatkan seurauksiin. Hautausmaata ympäröi kivimuuri. Sisäänkäynnissä on hautausmaan pronssinen kartta kivipöydällä. Pääpolun päässä on kolme metriä korkea pronssiristi. Haudat on merkitty kivisiin hautaristeihin. Ristien edessä ja takana on lueteltu kahden kuolleen nimet. Hauta-alueelle on istutettu kanervia.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_1864_museo_1_sota2_2.jpg

TOINEN SAKSA-TANSKA SOTA 1864

Sota alkoi saksalaisvaltioiden hyökkäyksellä Tanskaa vastaan. Taustalla oli pitkään jatkunut rajakiista Schleswig-Holsteinin alueesta. Sota päättyi saksalaisten voittoon kestettyään noin viisi kuukautta. Tanska joutui luovuttamaan Preussille ja Itävallalle Schleswig-Holsteinin. Preussi valtasi koko alueen Itävallalta vain kahta vuotta myöhemmin vuonna 1866, ja Schleswig-Holsteinista tuli osa Saksan keisarikuntaa. Tanska joutui sodassa taipumaan vihollisen ylivoiman edessä. Se sai osakseen ulkomaista sympatiaa, mutta vain vähän oikeaa apua. Ruotsi julistautui neutraaliksi, vaikkakin Ruotsista tuli vapaaehtoisia Tanskan avuksi. Sotaan osallistui myös norjalaisia, suomalaisia ja islantilaisia vapaaehtoisia.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_1864_museo_1_sota_2.jpg

Sodassa tapahtunut tanskalaisten perääntyminen Schleswigissä sijaitsevalta Dannevirken linnoitukselta aiheutti tanskalaisten keskuudessa suurta paheksuntaa. Kyseessä oli symbolinen tappio, sillä isänmaalliset tanskalaiset pitivät Dannevirken linnoitusta voittamattomana ja sen varusteluun oli käytetty runsaasti varoja. Todellisuudessa linnoitus oli sodan aikana keskeneräinen, vähäisesti miehitetty ja osa sen rakenteista oli jäänyt veden valtaan tai jäätynyt. Tanskan armeija siirtyi pohjoisemmaksi, Flensburgin lähellä sijaitsevaan ja helposti puolustettavaan Dybbølin (saks. Dieppel) linnoitukseen, jonka sitkeä vastarinta nostatti tanskalaisten kansallistunnetta. Urheasta puolustautumisesta huolimatta Saksa voitti sodan.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_1864_museo_2_museopaakuva_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_1864_museo_3_2.jpg

DYBBOEL BANKEN 1864 SODAN MUSEO

Dybbøl Banken historian keskus on museo ja historianpuisto joka esittelee Saksan ja Tanskan vuoden 1864 sodan alkamisen syyt, sodan kulun ja vaikutukset ja erityisesti sen ratkaisevan taistelun, jossa Preussin joukot ottivat 18. huhtikuuta 1864 Düppeler Schanzenin, joka oli Prussian puolesta sodan ja Itävallan päätöksen mukainen. Vuoden 1864 tappiota pidetään yhtenä Tanskan viimeaikaisen historian tärkeimmistä tapahtumista, ja se muodostaa edelleen Tanskan kansan omakuvaa ja heidän suhteitaan Saksaan ja Eurooppaan. Näyttely sisältää myös kaksi elokuvaa sodan alkuhistoriasta ja 18. huhtikuuta 1864 pidetystä taistelusta,

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_1864_museo_5_2.jpg

sekä ulkokompleksin, jossa on uskollinen kopio yhdestä Tanskan puolustuksena olleesta linnoituksesta.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_1864_museo_7_2.jpg

Pidä kaikki aistisi auki siirryttäessä alueelle, jolla paukahtelevien tykkien ääni sekoittuu haavoittuneiden sotilaiden huutoihin.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_1864_museo_6_3.jpg

Tutustu historiallisesti oikeisiin tykkiasemiin, juoksuhautoihin, ammusvarastoihin ja näe kasarmi rintaman takana olevassa sotilasleirissä, jossa väsyneet nuoret miehet lepäävät veristen taistelujen välissä. Kuulet myös tanskalaisen laulun `Dengang jeg drog afstedŽ (Kun menin sotaan).

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_1864_museo_4_2.jpg

Näyttelyt esittelevät 1864 sodan siihen osallistuneiden ihmisten kautta. Vanhojen kirjeiden ja päiväkirjojen avulla voidaan näyttää, millaisia nämä ihmiset olivat ja kuinka he elivät sodan aikana. Myös museon työntekijät ovat alkuperäisissä 1864 sodan ajan univormuissa.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_1864_museo_8_muistomerkit_2.jpg

Museon läheisyydessä on useita muita nähtävyyksiä, joilla on historiallinen yhteys Saksan ja Tanskan 1864 sotaan. Näihin kuuluvat Sonderburgin linna, Dybbølin mylly, jonka tuhoutumisesta tuli taistelun symboli, erilaisia ​​monumentteja, tanskalaisten ja preussilaisten, suomalaisten, norjalaisten ja islantilaisten sotaan vapaaehtoisina osallistuneiden hautoja sekä muistomerkki Louis Appialle ja Charles van de Veldelle, jotka toimivat sodan aikana puolueettomina tarkkailijoina ja joista tuli historian ensimmäisiä Punaisen Ristin edustajia.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_ribe_kaupunki_etela_jyllanti_2.jpg

RIBE TANSKAN VANHIN KAUPUNKI

Keskiaikaisen keskustan ilmapiiriä ei voida kuvata sanoin. Sinun on koettava se. Mukulakivikatuja, hyvin säilyneitä taloja ja muistolaattoja, kukin kuvailee omaa osaansa ylpeästä historiasta, joka juontaa noin vuoteen 710. Sieltä alkoi kauppa Pohjolan ja Euroopan välillä, myöhemmin tapahtui kristinuskon leviäminen ja Ribe pystyi pitämään kukoistuksensa keskiaikaan saakka. Tanska tunnetaan viikingeistään. Ribestä he matkasivat puisilla aluksilla Eurooppaan käymään kauppaa - ja levittämään kauhua ryöstöretkillään. Dramaattinen menneisyys on näkyvissä monissa paikoissa.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_Riben_tuomiokirkko_2.jpg

Vuonna 860 kaupungista oli tullut niin merkittävä, että Tanskan kuningas antoi "Pohjolan apostoli" Ansgarille luvan saarnata siellä kristinuskoa ja perustaa kirkko. Riben tuomiokirkko rakennettiin samalle paikalle 1100-luvun jälkipuoliskolla. Varaa riittävästi aikaa vierailla Riben katedraalissa. Tornista on näkymä Waddenzeen kansallispuistoon, joka on Unescon maailmanperintökohde, ja voit nähdä myös sen arkkitehtonisen helmen, Waddenzeen keskuksen.

4.6_Tanska_2020_sotahistorianmatka_Ribe_uusi_katukuva_2.jpg

Pienempiä kirkkoja, kerjäläismunkkiluostari ja linnoitus rakennettiin pian tämän jälkeen ja kaupunki levisi eräänlaiseksi kaksoiskaupungiksi joen molemmin puolin. Kahden muodostuneen kaupunginosan väliin rakennettiin eräs maan suurimpia keskiaikaisia tulvapatojärjestelmiä, jonka päällä pääkatu, "Dammen", sijaitsee edelleen. Keskiajalla Ribe eli kulta-aikaansa Tanskan ainoana Pohjanmeren satamakaupunkina ja tärkeänä kirkon ja valtionhallinnon keskuspaikkana

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_Riben_keskusta_1_2.jpg

Nykyään kaupunki säteilee rauhaa ja hiljaisuutta - jalankulkijoiden vyöhykkeellä, taidemuseoissa, luostarissa ja vanhoissa tavernoissa. Vain vesimyllyjen nurina, kellojen ääni ja yövartijoiden yölaulu murtuvat hiljaisuuden kautta.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_ribe_viikinki_2_2.jpg

RIBEN VIIKINKIKESKUS

Vuonna 700 jKr. viikingit perustivat markkinapaikan, josta on kehittynyt nykyhetken Ribe 1300-vuotisen historiansa aikana. Riben viikingi museo - selittää kuinka kaikki alkoi vuonna 700 ja näyttää kehityksen 1800-luvulle saakka. Ribe VikingeCenter - ulkoilmamuseo on uudistanut Riben viikingiajan ja herättänyt sen elämään. Täällä voit kokea menneisyyden kaikilla aisteillasi. Ota matka 1300 vuotta taaksepäin aikaan vuosille 710-980 kun viikingit hallitsivat Ripaa (Ribe). Ribe VikingeCenterissä historia on elossa ja olet osa sitä!4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_ribe_viikinki_1_2.jpg

Ribe VikingeCenter on perintökeskus, joka esittelee varhaisimman Ripan aitoja jälleen rakennettuja rakennuksia. Ole kasvokkain sepän, talon ladyn, thrallin (orjan), hopeasepän, soturin, haukkametsästäjän, puusepän, ​​maanviljelijän ja kaikkien hänen tilaansa kuuluvien eläinten kanssa.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_Riben_viikinkikyla_talot_2.jpg

Vieraile käsityöläisten kanssa vuoden 710 kauppatorilla ja siirry kävelylle Ripan vuoden 750 satamaan, jossa kauppiaiden veneet on kiinnitetty. Olet tervetullut astumaan viikinkitalojen sisälle, kuten esimerkiksi kauniiseen Tinghus-saliin. Kauniisti sisustettu Ansgarin puukirkko vuodelta 860 seisoo vastakkaisella joen rannalla. Varmista, että näet tämän kauniisti sisustetun puukirkon. Hviding maatila vuodelta 980 tarjoaa erinomaisen kuvan viikinkikauden maataloudesta, kun taas soturit ja jousimiehet löytyvät harjoittelemasta ympyrä muurin leiriltä vuodelta 980.

Aukioloaikoina järjestetään aktiviteetteja ja esityksiä joka päivä, jolloin voit kokeilla jousiammuntaa, leipoa leipää, osallistua soturikoulutukseen, oppia viikinkien pelejä ja paljon muuta. Anna mielikuvituksen vapautua ja liity mukaan.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_olut_2.jpg

TANSKALAINEN OLUT

Oluen ystävät voivat herkutella tällä matkalla useiden pienpanimoiden ja Jyllannin eri kaupunkien panimoravintoloiden erikoisoluiden lisäksi tietysti maan suurimman panimon Carlsbergin tuotteilla.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_hodari_2.jpg

TANSKALAINEN RUOKA

Tanskasta löytyy monen mielestä maailman parhaat voileivät. Aito tanskalainen smørrebrød on koettava ainakin kerran Tanskan-matkan aikana. Sanotaan, että paikalliset nauttivat leipiä niin aamiaiseksi, lounaaksi kuin illalliseksikin, ja nälän yllättäessä ne maistuvat myös aterioiden välissä. Smørrebrød on avoin vaalea tai tumma leipä, joka täytetään runsaskätisesti mitä moninaisimmin täyttein. Leivältä löytyy usein esimerkiksi silliä, kananmunaa, maksapasteijaa, lohta, katkarapuja ja erilaisia leikkeleitä. Leipiä tilataan tyypillisesti muutamaa eri laatua, ja ne huuhdotaan alas lasillisella olutta ja maistuupa monelle herkuttelijalle myös pieni snapsikin.

Kalapullaa on tyypillinen tanskalainen ruokalaji, jota syödään yleensä lounaaksi sekä kylmänä että lämpimänä. Kalapullat voidaan valmistaa turskasta tai muusta vaaleasta kalasta ja syödään remouladekastikkeen kanssa sekä ruisleivän kanssa. Tanskalaisen keittiön pääraaka-aineita ovat erilaiset kerma- ja homejuustot, sianliha, riista sekä herkulliset meren antimet. Paikalliset erikoisuudet, kuten punainen makkara tai nakkisämpylät joita myydään siellä täällä olevissa punaisissa pølse-kioskeissa ja erinomaiset liharuoat täyttävät nälkäisimmänkin matkailijan vatsan.

4.6_Tanska_2020_sotahistorianmatka_Flensburg_1_satama_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorianmatka_Flensburg_9_terassi_2.jpg

FLENSBURG

Tämä 89.000 asukkaan satamakaupunki kaupunki on Schleswig-Holsteinin kolmanneksi suurin kaupunki. Flensburg on yksi harvoista Saksan kaupungeista, joita ei tuhottu toisen maailmansodan aikana. Tämä tarkoittaa, että suuri määrä kaupungin historiallisia rakennuksia eri ajanjaksoilta on edelleen pystyssä. Historiallinen "vanha kaupunki", tyypillistä pohjois-saksalaista ja tanskalaista arkkitehtuuria, todistaen Flensburgin 700 vuotta vanhaa historiaa.

4.6_Tanska_2020_sotahistorianmatka_Flensburg_2_2.jpg

Lukuisat nähtävyydet tekevät Flensburgista suositun turistikohteen monille saksalaisille ja ulkomaisille vierailijoille. Tämä omaperäisen arkkitehtuurin omaavan kaupungin vanha kaupunki on nähtävyys josta Flensburg tunnetaan kaukana Saksan rajojen ulkopuolellakin.

4.6_Tanska_2020_sotahistorianmatka_Flensburg_8_merimuseo_ulkoa_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorianmatka_Flensburg_laivamuseo_2.jpg

Merenkulun historiasta kiinnostuneille löytyy historiallisesta keskustasta Flensburgin merimuseo (6 €), kalastajamuseo ja museotelakka Museumswerft Flensburg (1 €). Flensburgin merimuseo kertoo kaupungin merihistoriasta tarinoineen satamasta ja kauppiaiden taloista, aluksista ja niiden omistajista, koneistajista ja kapteeneista sekä heidän arjestaan ​​aluksella. Ne ovat tarinoita kaukaa sekä paikallisilta rannikoilta.

4.6_Tanska_2020_sotahistorianmatka_Flensburg_7_satama_laivamuseo_2.jpg

Merimuseon edessä on perinteisten huvialusten, klassisten jahtien ja historiallisen Flensburgin sataman höyrylaivien laivasto. Merimuseo ja Rum & Zucker Mile alkavat merimuseossa. Merimuseon kellarissa on Rommimuseo jonne on vapaa sisäänpääsy. Lyhyesti: Flensburgin merihistoria elää täällä satamassa!

4.6_Tanska_2020_sotahistorianmatka_Flensburg_ostoskeskusta_2.jpg

Rote Strassen ja Pohjoisportin välissä on yksi monipuolisimmista ostoskaduista koko Pohjois-Saksassa. Tämä yli kilometrin pituinen ostoskatu, jossa on noin 500 kauppaa, sijaitsee aivan kaupungin sydämessä ja houkuttelee tuhansia kävijöitä Flensburgiin joka kesä. Rote Straße on Flensburgin keskustan viehättävä ostos kävelykatu, jonka varrella on vanhoja taloja, joissa on pieniä omaperäisiä putiikkeja sekä kahviloita, vanhoja ravintoloita ja viihtyisiä pubeja. Kadulla on myös kapeita kujia ja tunnelmallisia sisäpihoja. Kadulta löyty mm. Rommimuseo jonne vapaa sisäänpääsy Braaschin rommikauppa, jossa myydään kuuluisaa rommia. Hyviä ostosmahdollisuuksia tarjoaa myös keskustan suurin ostoskeskus Flensburger Galerie, Holm & Holm pasage, Grosse Strasse ja Südermark.

4.6_Tanska_2020_sotahistorianmatka_Flensburk_laivastokoulu_2.jpg

DÖNITZIN FLENSBURGIN HALLITUS

Toisen maailmansodan loppuvaiheessa Hitlerin tehtyä itsemurhan ja neuvostojoukkojen vallattua Berliinin, Saksan hallitus siirtyi 3.5.1945 suuramiraali Karl Dönitzin johdolla Flensburgiin. Hallitus toimi vuonna 1910 perustetussa Mürwikin laivastokoulussa, jonka tiloihin oli sodan viimeisinä päivinä paennut tuhansia Saksan armeijan ja hallinnon edustajia. Siellä päätettiin myös Saksan antautumisesta 7. toukokuuta 1945. Liittoutuneet pidättivät Flensburgin hallituksen 23. toukokuuta, ja Dönitz pidätettiin. Häntä syytettiin myöhemmin sotarikoksista ja hyökkäyssodan suunnittelusta Nürnbergin oikeudenkäynnissä.

Dönitzin hallitus (tunnetaan myös nimellä Flensburgin hallitus) oli Saksan valtakunnan ja natsi-Saksan viimeinen hallitus, joka toimi Adolf Hitlerin ja Joseph Goebbelsin itsemurhien jälkeen suuramiraali Karl Dönitzin johdolla 1.–23. toukokuuta 1945. Koska suurin osa Saksasta oli jo tuolloin liittoutuneiden armeijoiden hallussa, Dönitzin hallinto ja päämaja toimivat Flensburgin kaupungissa Schleswig-Holsteinissa lähellä Tanskan rajaa.

Hitler oli hieman ennen itsemurhaansa 30. huhtikuuta 1945 nimennyt poliittisessa testamentissaan Saksan tulevan hallituksen jäsenet. Uuden Führerin sijaan hän nimitti suuramiraali Dönitzin valtakunnanpresidentiksi ja propagandaministeri Goebbelsin valtakunnankansleriksi. Puna-armeijan saartamaan Berliiniin jäänyt Goebbels teki kuitenkin myös itsemurhan jo seuraavana päivänä, jolloin Dönitz joutui kokoamaan hallituksen ilman häntä ja pyysi valtiovarainministeri Lutz Schwerin von Krosigkia ryhtymään kansleriksi. Tämä kieltäytyi aluksi, mutta suostui 2. toukokuuta ottamaan vastaan nimikkeen ”johtava ministeri” (Leitender Minister). Schwerin von Krosigk toimi samalla myös ulkoministerinä. Dönitzin hallitus tajusi sodan jatkamisen olevan pian mahdotonta ja pyrki lähinnä varmistamaan, että mahdollisimman suuri osa Saksan armeijan joukoista pääsisi antautumaan ennemmin länsiliittoutuneille kuin puna-armeijalle. Dönitzin valtuutuksella Saksa antautui lopulta ehdoitta ja allekirjoitti aseleposopimuksen länsiliittoutuneiden kanssa kenraali Dwight Eisenhowerin päämajassa Reimsissa 7. toukokuuta ja neuvostoliittolaisten kanssa marsalkka Georgi Žukovin päämajassa Berliinissä seuraavana päivänä. Antautumisen jälkeen Dönitzin hallitus toivoi voivansa jatkaa Saksan väliaikaisena hallituksena, mutta liittoutuneet eivät tunnustaneet sitä. Liittoutuneet hajottivat lopulta hallituksen ja pidättivät sen jäsenet 23. toukokuuta. Saksalle ei tämän jälkeen jäänyt lainkaan omaa hallitusta ja 5. kesäkuuta allekirjoitetulla julistuksella ilmoitettiin liittoutuneiden miehityshallinnon hallitsevan vastaisuudessa Saksaa rajoittamattomin valtuuksin.


4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Kopis_hotelli_1_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Kopis_hotelli_2_2.jpg

KÖÖPENHAMINA HOTELLI*** Buffetaamiainen 06.00-09.30

1986 rakennettu hotelli sijaitsee Kööpenhaminan laidalla 20 minuutin matkan päässä keskustan sykkeestä. Hotellin ravintolan menu tarjoaa mielenkiintoisia, moderneja makuelämyksiä pohjoismaisella otteella, ja aulabaarissa puolestaan voit uppoutua mukavalle sohvalle ja rentoutua hyvän juoman parissa. Kesäaikaan voit nauttia aamiaisesta tai kylmän oluen hotellin sisäpihan puutarhan terassilla. Reception on avoinna 24 h. Valuutanvaihto. 200 m. päässä on juna-asema, josta yhteys keskustaan. Lisäksi vain 700 metrin kävelymatkan päässä on huikeat ostosmahdollisuudet suuressa City2-osytoskeskuksessa jossa on kymmeniä kauppoja & ravintoloita. COPENHAGEN Design Outlet -ostoskeskus on myös lähellä.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Kopis_hotelli_3_pelihuone_2.jpg

Pelihuoneessa voit haastaa ystäväsi pingis-otteluun, pelata Play Station -pelejä, heittää tikkaa ja näyttää taitosi biljardissa tai pöytäfutiksessa. Lisäksi on kuntosali.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Kopis_hotelli_4_huoneet_2.jpg

25 m² huoneissa on moderni skandinaavinen sisustus ja 2 erillistä vuodetta. Lisäviihtyisyyttä huoneeseen tuovat satelliitti-tv, nojatuoli, kirjoituspöytä sekä vaatekaappi. Jokaisessa huoneessa on myös oma kylpyhuone, jossa on kylpyamme & suihku. Huoneissa on ilmainen WiFi. Huoneisiin saattaa kuulua rautatien ääniä.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_huvila_1_ulkoa_2.jpg

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_huvila_3_2.jpg

MAJOITUS JYLLANISSA HUVILA*** Sis. Buffetaamiainen ja uima-altaan & saunan vapaa käyttö.

1986 rakennettu huvila sijaitsee aidatulla 1500 tontilla jossa on oma puutarha. 75 metrin päässä merenrannassa on uima ja kalastus mahdollisuus. Kauppa ja kyläkrouviin ovat 500 m. päässä. Grilli-pubi 600 m. päässä. Huvilalla on ulkogrilli, puutarhakalusteet avoin ja katettu terassi sekä iso terassiparveke. Tiilestä rakennetussa 585 tilavassa talossa on olohuone jossa on kamina, baari, WiFi, sat-taulu-Tv stereot ja CD-soitiin.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_huvila_2_2.jpg

Katetulta terassilta avautuu merinäköala. Lisäksi on ruokailutila.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_huvila_4_keittio_2.jpg

Täysin varustellussa keittiössä on liesi, liesituuletin, mikroaaltouuni, astianpesukone, jääkaappi & pakastin. Myös pesukone ja kuivausrumpu ovat huvilan asukkaiden käytettävissä.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_huvila_5_uima-allas_2.jpg

SPA-OSASTO

Talossa on 19 sisäuima-allas, 2 hengen poreallas, sauna ja pesutilat. Vieraille löytyy lisäksi 3 kylpyhuonetta joissa on lattialämmitys.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_huvila_6_huoneet_2.jpg

Talossa on 10 avaraa kahden hengen makuuhuonetta joista osalla on suora terassiparvekeelle pääsy. 3 kylpyhuonetta ja sauna-osaston pesutila ovat asuikkaiden käytettävissä


MATKAOHJELMA

4.6 Torstai (Päivän ajo 169 km)

Klo 17.30 Helsinki Postitalon edessä oleva retkibussipysäkki josta bussi lähtee kohti Turkua. Kahvitauko Abc- huoltoasemalla. Lähdemme Helsingistä iltapäivällä. Turussa ajamme Turun linnan ohi matkalla satamaan. Klo 19.45 bussi saapuu Turun satamaan. Turku Viging Line terminaali klo 20 laivalippujen jako ja laivaan nousu.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Viking_line_laivat_2.jpg

Klo 20.55 Viking Line M/S Grace lähtee kohti Tukholmaa. Laivalla yöpyminen B2-sisähyteissä. Illallisbuffet 33 € ennakkoon varattuna. Ihastelemme kaunista Turun saaristoa laivan kulkiessa sen läpi.

5.6 Perjantai (Päivän ajo 741 km)

Klo 05.30-06.30 nautimme meriaamiaisen joka kuuluu matkan hintaan. Klo 06.30 laiva saapuu Tukholmaan. Maihin meno. Klo 06.45 bussi lähtee kohti Etelä-Ruotsia. Klo 09.15-10.30 Vätternin rannalla Motalan moottorimuseo jossa on myymälä & ravintola. Ihaillen seuraavaksi Vätternin upeita maisemia jatkamme Smålandiin. Lounastauko pysähdys. Klo 15.00-16.00 Ruotsin tykistömuseo. Jatkamme Skåneen. Noin klo 16.45-17.15 ylitämme Juutinrauman 16 km pitkän sillan & tunnelin. Kööpenhaminassa käymme ihastelemassa klo 17.45-18.00 Pienen merenneidon patsasta ja teemme pienen kiertoajelun jonka aikana näemme myös vanhan linnoituksen Kastelletin, kuningasperheen asunnon Amalienborgin. Klo 19.00 bussi on hotellilla Kööpenhaminassa. Hotellilla on ravintola, baari ja terassi.

6.6 Lauantai (Päivän ajo 577 km)

Klo 06.30-09.30 buffetaamiainen. Klo 09.30 bussi lähtee hotellilta. Klo 10.00-11.30 Tanskan sota museo.  Sjællandin saarella vielä klo 12.45-14.10 Panzer museum East

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Ison_Belt_silta_2_2.jpg

Ylitämme Ison-Beltin 6790 m sillan ja tulemme Fynille Tanskan toiseksi suurimmalle saarelle. Klo 16.00-17.00 Langelandin linnoituksen kylmän sodan museo. Jatkamme Fynin kautta kohti Jyllantia ylittäen uuden Vähä-Beltin sillan. Lounas pysähdys. Marketti ostospysähdys. Noin klo 21.30 olemme huvilalla jonne majoittaudumme seuraaviksi 7 yöksi. Makkara & perunasalaatti iltapala mahdollisuus.

7.6 Sunnuntai (päivän ajo 233 km)

Klo 08.00-09.00 buffetaamiainen. Klo 09.00 lähtö bussilla. Saavumme Tanskan suurimpaan kalastussatamaan Hanstholmiin. Satama kasvoi 1960- ja 1970-luvuilla pienen kalastajakylän ympärille. Tänä päivänä valtaosa Pohjanmeren kalasta tuodaan Hanstholmiin. Klo 10.30-12.30 Hanstholmin bunkkerimuseon alue.  Hanstholmin jälkeen suuntaamme etelään kohti Thyn kansallispuistoa ja ajamme 65 km ihastellen Jyllannin Pohjanmeren rannikon hiekkadyyni maisemia kohti Thyborønia jossa tutustumme klo klo 14-16 Jyllannin merisotamuseoon ja Thyborønin linnoituksen bunkkerialueeseen. Lounasmahdollisuus. Paluumatkalla huvilalle teemme markettipysähdyksen. Klo 19 bussi on huvilalla. Illallismahdollisuus.

8.6 Maanantai (päivän ajo 583 km)

Klo 06.30-07.30 buffetaamiainen. Klo 07.30 lähtö. Klo 12.00-13.30 Historiecenter Dybbøl Banke Saksa-Tanska 1864 sodan museo ja Dybbølin myllyn näyttely. Klo 14.15-14.35 Saksan Flensburgissa Dönitzin hallituksen Marinenschule Mürvik. Vapaata lounas- ja ostosaikaa Flensbugissa. Markettipysähdys Saksassa. Klo 20.00- bussi on huvilalla. Illallismahdollisuus.

9.6 Tiistai (päivän ajo 378 km)

Klo 08.00-09.00 buffetaamiainen. Klo 09.00 lähtö bussilla. Klo 11.15-13 Ålborgin varuskunta-/sotamuseo ja klo 13.05-14.00 Merimuseo. Klo 14.10-15.30 Ålborgin keskusta vapaata aikaa. Markettipysähdys. Klo 18.15 bussi on huvilalla. Illallismahdollisuus.

10.6 Keskiviikko (päivän ajo 380 km)

Klo 07.00-08.00 buffetaamiainen. Klo 08.00 lähtö bussilla. Klo 10.15-11.30 Tanskan ilmavoimien ilmailumuseo, shoppi & kahvila. Klo 12.30-14.00 Tanskan Panssarivaunu & Paloautomuseot, shoppi ja kahvila. Oksbølin saksalainen hautausmaa. Klo 14.30-16.30 lounastauko ja Tirpitz museobunkkeri. Marketti pysähdys. Klo 19.30- bussi on huvilalla. Illallismahdollisuus.

11.6 Torstai (Päivän ajo 400 km)

Klo 07.00-08.00 buffetaamiainen. Klo 08.00 lähtö bussilla. Klo 11.00-12.00 Ribe Viikinkikeskus. Klo 12.05-13.45 Ribe keskustassa Tuomiokirkko, lounas- ja vapaata aikaa. Bunkkerimuseo. Tanskan tykistömuseo. Marketti pysähdys. Klo 19.30 bussi on huvilalla. Illallismahdollisuus.

12.6 Perjantai (Päivän ajo 250 km) ALUSTAVA PÄIVÄN OHJELMA

Klo 08.00-09.00 buffetaamiainen. Klo 09.00 lähtö bussilla. Aamupäivällä klo 10.30-11.30 pysähdymme ensin Viborgissa, jossa käymme katsomassa tuomiokirkkoa. Viborg on yksi Tanskan vanhimpia kaupunkeja. Klo 12.30-14.300 Tivoli Friheden Århussissa. Markettipysähdys. Klo 13 bussi on huvilalla. Mahdollisuus lähteä maistelemaan Fur Bryghus panimorantolan oluita. Illallismahdollisuus.

13.6 Lauantai (Päivän ajo 636 km)

Klo 04.00 herätys. Aamukahvi. Bussin pakkaaminen. Klo 04.45 bussi lähtee huvilalta. Klo 07.45 bussi saapuu Frederikshavnin satamaa. Laivaan ajo. Klo 08.30 Stena Linen Stena Jutlandica lähtee kohti Ruotsin Göteborgia.

4.6_Tanska_2020_sotahistorian_matka_Stena_Line_Tanskanlautta_2.jpg

Stena Linen Stena Jutlandicalla on erinomaiset palvelut, jotka pitävät sinut toimeliaana matkan aikana Ruotsin ja Tanskan välillä, mukaan lukien valikoima baareja, ravintoloita. Matkan hintaan tarjoiltava buffetaamiainen nautitaan klo 08.30-09.45 laivan Food City ravintolassa. C-View baari-kahvilassa voit rentoutua ja nauttia tuoreesta kahvista sekä valikoimasta keksejä, kun taas Cape Horn tarjoaa kahvia ja yksinkertaista ruokaa ja voit katsella isoa TV-ruutua samalla kun nautit kylmästä juomastasi. Matkan aikana voit shoppailla sydämesi kyllyydestä Stena Shopissa. Täältä löydät aitoja löytöjä ja erilaisia tuotemerkkejä, laatuviineistä uusimpiin hajuvesiin. Lyhyen 3 tunnin matka-ajan vuoksi Stena Jutlandicalla ei ole saatavilla hyttejä mutta lepotuolipaikka on varattavissa 22 €.

Klo 12.00 Stena Jutlandica saapuu Göteborgiin. Lähdemme ajamaan kohti Tukholmaa. Matkalla ohitamme Vättern järven, ihaillen sen upeita maisemia. Klo 15.15-16.45 Ruotsin ilmavoimien ilmailumuseo jossa on museo-shop ja ravintola terasseineen. Klo 19.00 bussi saapuu Tukholmaan Viking Linen terminaalille. Klo 20.00 Viking Line  M/S Amorella lähtee Turkuun. Yöpyminen C2-hyteissä. Meri-illallinen seisovapöytä juomineen lisämaksusta 34 €.

14.6 Sunnuntai (Päivän ajo 169 km)

Laivalla meraamiainen lisämaksusta ennakkoon varattuna 11 €. Klo 07.35 Vikin Linen saapuu Turkuun. Bussi ajaa Turun keskustan kautta Helsinkiin. Matkalla aamiaistauko. Bussi on Helsingin keskustassa n. klo 10.30 mennessä.

4.12_Konigsberg_2019_busi_2.jpg

Bussissa on säädettävät istuimet, ilmastointi, DVD/tv. Bussimatkalla on mm. kahvitauko sekä wc-pysähdyksiä tarvittaessa. Varaa matkalle mukaan Tanskan & Ruotsin kruunuja sekä Euroja. 

Matkalle tarvittan passi tai henkilöllisyyskortti ja matkavakuutus.

Matkavaraukset ja tiedustelut tästä!  E-mail: info@blitztours.fi /Puh.varaukset: 044-3034003

Matkanjärjestäjä Blitz Tours Oy 3647/06/Mj. Kuluttajaviraston (www.kuluttajavirasto.fi) vakuusrahaston / valmismatkarekisterin jäsen.

Loydat_meidat_myos_facebookista.jpe