26.6 Gdansk & Pommerin rannikon sotahistorian matka
26.6-3.7 DANZIG & POMMERIN RANNIKON SOTAHISTORIAA 8 pv. 665 €.Sis. Wizzairin lennot Turku-Gdansk-Turku käsimatkatkavaran kanssa (10 kg / 55 x 40 x 23 cm), 2 hotelliyötä Gdyniassa aamiaisella, 2 hotelliyötä Gdanskissa buffetaamiaisella, kuljetukset hotelleihin, laivamatka Helin niemimaalle, yksi hotelliyö ja aamiainen Helissa, yksi hotelliyö Lebassa aamiaisella, yöksi motelliyö Dobrawassa barbacue grilli-illallisella juominen ja aamiaisella, bussikuljetukset ohjelman mukaan. Seuraavien museoiden sisäänpääsyt & *merkityisä myös englannin kielinen opastus: Puolan laivastomuseo, hävittäjä Blyzkawica, Purjefregatti Dar Pomorza, veneretki saksalaisten torpedotestausasemalle, Gdanskin 2.maailmansodan museo, Puolan Posti, venekuljetus: Westerplatte museo & muistomerkki, Weichselmünden linnoitus, Helin hyljenäytös, Helin rannikkopuolustusmuseo ja junamatka kapearautatiellä, Jastarnan rannikkopatteri museo, Rumbken rakettimuseo ja venekuljetus, hiekkadyynit, Blücherin rannikkopuolustuspatterin museo, Sotatekniikan museo*, ammusmuseo*. Suomalainen matkanjohtaja on mukana koko matkan. 1hh 790 €. LÄHDE MIELENKIINTOISELLE SOTAHISTORIAN MATKALLE PUOLAN ITÄMEREN RANNIKOLLE!
GDNYDIA Gdynia on kolmoiskaupungiksi sanotun suurkaupunkialueen nuorin jäsen. Sillä ei ole paremmin tunnetun naapurinsa Gdanskin tuhatvuotista historiaa, mutta se on ylpeä 1900-luvun kaupunki, joka sai alkunsa art decon aikakaudella 1920- ja 1930-luvuilla. Gdyniasta puhutaan usein “merestä ja unelmista” rakennettuna kaupunkina, mikä on kunnianoitus sen omalaatuiselle alkuperälle. Kaunis kaupunki syntyi ennätysajassa puolalaisten hurmoksen huipulla 1920 luvulla Puolan käytävään vanhan saksalaisen kalastajakylän paikalle. Moderni satamakaupunki synnytettiin Itämeren hiekkaisille rannoille ainoastaan kymmenessä vuodessa, mikä oli ennen näkemätöntä sen aikaisessa maailmassa. Kaupingin arkkitehtuuri sai vaikutteita laivojen muodoista. Tällä tyylillä rakennettiin merenkulkuun liittyvien laitosten ja järjestöjen toimitaloja, liikerakennuksia ja pankkeja.
Keskustan kävelykohteita on Gdynian edustusaukio - Koscuiuskon puistikko ja kävelylaituri Molo Poludniowe jonka toisella laidalla on ankkuroituna museolaivat ja toisella puolella purjevenesatama ja Merimuseo. Laiturilla on myö lukuisia baareja terasseineen ja kalaruoka ravintoloita. Gdynian kalatori on myös näkemisen arvoinen. 1,5 km pitkää rantabulevardia pitkin on mukava kävellä keskustasta hotelliin. Laajan valikoima merivoimien aseita ja laitteita, joista osa on peräisin 1700-luvulta. Useimmat esineet ovat kuitenkin peräisin II. maailmansodan ajalta tai ja sen jälkeen. Erityisen mielenkiintoisia on museo-sotalaiva Błyskawica, torpedo-vene sekä erilaiset lentokoneet ja helikopteri, jotka kuuluvat laivaston ilmavoimille. Tämä englannissa 1936 rakennettu Puolan laivaston Grom-luokan hävittäjä, joka palveli toisessa maailmansodassa Pohjanmerella & Välimerellä osana brittilaivastoa on nykyisin museolaiva. Sitä pidetään kansallisena aarteena, sillä se on ainoa Puolan merivoimien alus, joka on rakennettu ennen toista maailmansotaa. Museoaluksessa voi tutusta paitsi itse laivaan niin myös Puolan merivoimien historiaan. Erityisen kiinnostava on sotalaivan konehuone. ![]() DAR POMORZA Fregatti Dar Pomorza (suomeksi Pommerin lahja) on puolalainen täysikokoinen kolmimastoinen purjelaiva, joka on laskettu vesille Saksassa vuonna 1909 nimellä Prinzeß Eitel Friedrich. Alus joutui ensimmäisen maailmansodan jälkeen Englantiin sotakorvauksena ja 1920-luvulla se myytiin puolalaisille. Saksan hyökkäyksen aikana laiva oli merillä jonka johdosta alus onnistui pakenemaan Tukholmaan ja pysyi neutraalissa Ruotsissa koko sodan ajan. Aluksella pysyi vain välttämätön miehistö. Loput miehistöstä ja 149 opiskelijaa menivät Isoon-Britanniaan liittyäkseen sotaan Saksaa vastaan. Sodan jälkeen Dar Pomorza saapui uudelleen 25.10.1945 puolalaiseen kotisatamaansa Gdyniaan ja toimi merikoulun koululaivana. Alus on nykyään Gdynian satamassa museoaluksena. Kannattaa käydä katsomassa koululaivaa, sen sisätiloja ja merimiesaiheista näyttelyä. Sen päätarjontaan kuuluu päälaiturilla sijaitseva suuri akvaariomaailma jossa on myös merimuseo ja nähtävillä paljon erilaisia mereneläviä Itämeren lisäksi maapallon muista meristä. Yli 1000 kalaa ja eläintä mm. tiikerihai, kääpiö krokotiilejä ja jättiläismustekaloja. GDANSK / DANZIG Fahrenheitin, Heveliuksen, Günter Grassin & Lech Walesan Danzig/Gdansk on vapauden kaupunki, sillä Solidaarisuus-liike sai sieltä alkunsa. Gdansk on ollut useiden Euroopan historiaa muovanneiden merkittävien tapahtumien näyttämö. Vapauden henki on läsnä kaikkialla: Vanhankaupungin talojen arkkitehtuurissa, kauniissa hiekkarannoissa ja korkeuksiin kohoavissa telakkanostureissa. Gdanskissa viehättää sen moderni, yleismaailmallinen elämäntapa ja vuosisataisten perinteiden ilmapiiri. Vanhan Danzigin ilmapiirin voi parhaiten aistia, kun kävelee Vanhassa kaupungissa Kultaisen portin ja Vihreän portin väliin jäävää Pitkää katua (Langestrasse/ Dluga) kohti Pitkätoria (Dluga Targ). Kaupungin symboleita ovat ilman muuta vanhan sataman keskiaikainen nosturi ja kaupungin ylle kohoava massiivinen punatiilinen Pyhän Marian Basilika. Danzigin arvokkaimmat rakennukset ja historialliset muistomerkit ovat ns. Kuninkaantien varrella Długa eli Pitkäkadulla ja Długi Targilla eli Pitkätorilla. Danzigin vanhin kaupunginosa on nimeltään Pääkaupunki, Główne Miasto joka onkin Hansa kaupungien helmi. 1300-luvun raatihuoneessa on kaupunginmuseo. Raatihuone on kuuluisa carillonista – 1200-luvun soittimen kopiosta. Raatihuoneen tornista on hyvä näköala kaupungille. Artusin hovissa kokoontuivat keskiajalla kaupungin mahtikauppiaat neuvonpitoon. Dlugi Targilla oleva Neptunuksen suihkulähde on Danzigin symboli. Kun pujahtaa Vihreästä portista pitkälle rantakadulle pääsee vanhan sataman alueelle joka museoineen ja laivoineen kuuluu kaupungin kiinnostavimpiin alueisiin. Mottlau joen (puol. Motława) rannalla on tummanpuhuva, keskiaikaisen Euroopan suurin satamanosturi jonka avulla käsiteltiin lasteja kuin laivojen mastojakin. Nosturi toimi myös kaupungin epävirallisena porttina. Mariacka-katu on yksi Gdanskin hienoimmista kaduista, ja täällä jos missä pääsee keskiaikaisen Danzigin tunnelmaan. Kadun varrella on vanhoja asuintaloja, joiden alakerroista löytyy kivoja putiikkeja ja kahviloita. Goottilainen Mariankirkko on Euroopan suurin punatiilikirkko, johon mahtuu 25 000 ihmistä. Sen rakentaminen kesti lähes 160 vuotta 1300–1400-luvuilla. Kirkkossa on 31 erillistä kappelia, 37 ikkunaa ja yli 300 hautakiveä. Kirkon näköalatornista on hyvä näköala. Danzig on entinen hansakaupunki ja sen nykyisen ulkoasun ovat luoneetkin pääasiassa rikkaat saksalaiset ja hollantilaiset kauppiassuvut. Danzigin vanhassa satamassa ja vanhassakaupungissa värikkäät hansatalot sekoittuvat koristeellisiin punatiilisiin kirkkoihin, portteihin ja muihin vanhoihin rakennuksiin. Kaupungissa on säilynyt hyvin vanhan Hansakaupungin henki. Silmiä hivelevät kapeat ja korkeat kivitalot reunustavat ennen niin vilkkaan kaupankäynnin näyttämöina olleita katuja. Sodan lopussa 90 % kaupungista oli tuhoutunut. Puna-armeija miehitti kaupungin 30. maaliskuuta 1945. Kaupungin väestöstä 90 % oli joko kuollut tai paennut. Tuhoutunut kaunis vanhakaupunki peruskorjattiin lähes täysin nykyiseen asuunsa. 1200 -luvulla rakennetussa Raatihuoneessa olevassa historiallisessa museossa voi tutustua Danzigin menneiden vuosisatojen elämään. Lukuisin maalauksin, laivojen pienoismallein, puupanelein, haarniskoin koristellussa Arttusin hovissa kannattaa käydä katsomassa Euroopan suurinta renessanssi kaakeliuunia ja museona toimivassa Uphagenin talossa näkee miten Danzigin rikkaat kauppiaat asuivat ennen vanhaan. MERENKULKUMUSEO Museossa on toimipisteitä kummallakin puolella Mottlau/Motlawa jokea. Niihin on sekä yhteislippuja sekä lippu vain johonkin pisteesen. Yhteislipulla lipulla pääsee museon rannassa olevaan museolaivaan, sekä joen toisella puolella olevaan nosturiin. Joen yli museon osasta toiseen pääsee parhaiten Motława-lautalla, joka kulkee vartin välein klo 10–16.05. Museon lipulla joen ylittää myös ilmaiseksi. Merenkulkumuseon päärakennus sijaitsee Sołdek-laivan takana. Soldek oli sodan jälkeen ensimmäinen puolalaisen Gdanskin Leninin telakan rakentamama laiva. Tämä kolmessa entisessä vilja-aitassa oleva merenkulkumuseo kertoo Puolan laivaston historiasta, siellä on vanhoja kanuunoita, meriaiheisia öljyvärimaalauksia ja paljon muuta merenkulkuun liittyvää aineistoa sekä erilaisia vaihtuvia näyttelyitä. Stary Żuraw -nostokurki on merenkulkumuseon osista näkyvimpiä. Museon näyttely oli erittäin mielenkiintoinen ja hyvin rakennettu. Sen vieressä on uudehko merenkulkukeskus, joka sijaitsee uudessa nelikerroksisessa rakennuksessa on eri puolilta maailmaa olevien veneiden näyttely. Nämä vanhat vilja-aitat esittelevät Danzigin pitkää ja vaiheikasta historiaa, ja mukana on myös merenkulun historiaa ja tietoa Gdańskin telakkojen toiminnasta. Museon viimeisessä osassa pääsee tutustumaan Sołdek-höyrylaivaan ja siihen, miten höyrylaiva toimi ja miten merimiehet työnskentelivät, söivät ja nukkuivat.
WESTERPLATTE Westerplatten taistelu oli Saksan Puolan-offensiivin ja toisen maailmansodan ensimmäinen taistelu. Se käytiin 1.–7. syyskuuta 1939 saksalaisten ja puolalaisten välillä Danzigissa Westerplatten niemimaalla sodan ensimmäisellä viikolla. 1. syyskuuta 1939 klo 4.45 paikallista aikaa taistelulaiva Schleswig-Holstein ampui täyslaidallisen 280 mm ja 150 mm tykeillään kohti Westerplatten linnoitusta. Pieni puolalainen varuskunta puolustautui moninkertaisesti vahvemman vihollisen maalta, mereltä ja ilmasta tapahtunutta hyökkäystä vastaan. Sataman suulla olevalle suurelle vihreälle kumulle on 1966 pystytetty kivinen muistomerkki joka muistuttaa maahan työnnettyä miekkaa ja tekee näin kunniaa Gdanskin puolaisen varuskunnan puolustajille. Tutustumme Westerplatten varuskunnan raunioihin, vartiotalo 1.n museoon ja puolustajien kunniaksi pystytettyyn muistomerkkiin. PUOLAN POSTIN MUSEON RAKENNUS Puolan postin museo on sijoitettu vaikuttavaan monikerroksiseen rakennukseen, joka on rakennettu 1900-luvun alkupuoliskolla neoromaniiseen tyyliin. Kun Versaillesin sopimus tuli voimaan vuonna 1920 alkoi myös Puolan postilaitoksen toiminta Danzigissa Saksan postin rinnalla. Tammikuun 5. päivänä 1925 perustettiin Puolan postilaitoksen Posti- ja lennätintoimisto nro 3 (myöhem. nro 1). Museo kertoo Puolan postitoimistojen ja Puolan kansalaisten historiasta Danzigissa vuosina 1920-1939 aina tapahtumiin 1. syyskuuta 1939 klo 04.45 kun saksalaiset hyökkäsivät posti- ja telegrafien toimistoon nro 1. Puolan postilaitoksen työntekijät kuitenkin tekivät vastarintaa 15 tuntia aseinaan lähinnä pistoolit, konekiväärit ja käsikranaatit. Postin työntekijät antautuivat ja heidät teloitettiin. Näyttelyssä on postitoimiston puolustukseen ja sen puolustajiin liittyviä kuvia ja esineitä. Vierailija näkee jäljennöksen saksalaisten 3. heinäkuuta 1939 valmistelemasta hyökkäyssuunnitelmasta sekä yhden kaupungin kymmenestä vuonna 1925 pystytetystä puolalaisesta postilaatikosta. Myös postin päällikön rekonstruoitu toimisto ja siellä sijaitsevat Hughes-lennätin ovat nähtävillä. Rakennuksen edessä on Puolan Postin puolustajien voimallinen muistomerkki. Se kuvaa haavoittunutta postimiestä joka rikkoutuneen postiläheyksensä yllä ojentaa kiväärinsä Nikelle Voiton Jumalattarelle. FESTUNG WEICHSELMÜNDE Westerplatte-niemimaan välittömässä läheisyydessä on ainutlaatuinen esimerkki linnoitusarkkitehtuurista, Weichselmünden linnoitus (Twierdza Wisłoujście). Nimi on peräisin siltä ajalta, jolloin Veikselin-suisto sijaitsi linnoituksen pohjoispuolella.Tälla paikalla oli ennen tärkeä strateginen merkitys, tästä lähtien oli mahdollista ohjata Danzigin satamaan tulevien ja lähtevien alusten liikkumista. Ensimmäinen puinen vartiolinnoitus oli jo Saksalaisen Ritarikunnan hallitessa Danzigia. Ensimmäinen tiilinen linnoitusrakennus rakennettiin vuosina 1308 - 1454 ja sitä käytettiin sekä puolustustarkoituksiin että majakkana. Vuonna 1482 rakennettiin muurauslieriömäinen torni, ja siinä goottilaisia piirteitä. Linnoituksen keskellä on pyöreä torni, joka toimi oli majakkana vuoteen 1758 asti. Tornia ympäröi neliömäinen Fort Carré neljän bastionsa kanssa. Ulompia linnoituksia ympäröi itäinen mäki, jossa on viisi bastionia: Wasserport, Südostbestei, Scharfenort ja Buxmeistersort. Vain yksi on bastioni säilynyt nykypäiviin. Koko linnoitus on ympyröity vallihaudalla. Komendantin talo on linnakkeen kaunein rakennus. Ensimmäisen maailmansodan aikana linnoitus menetti lopulta miltei sotilaallisen merkityksensä ja kärsi vakavaa tuhoa toisen maailmansodan aikana. Linnoitus on vain osittain jorjattu sodan tuhojen jäljiltä. Linnoituksessa on nykyään museo. GDANSKIN TOISEN MAILMANSODAN MUSEO Museon tunnistaa korkeasta tornista. Julkisivu on osittain lasia. Rakennus kohoaa yli 40 metrin korkeuteen. Museo esittelee kokonaisvaltaisesti 20. vuosisadan suurimman tuhon kulkua ja luonnetta. Pääpaino on yksittäisten henkilöiden, ryhmien ja kansojen kohtaloissa, siviilien ja sotilaiden jokapäiväisessä elämässä sekä miehitysaikaisessa terrorissa. Museon pinta-ala on yli 5 000 neliömetriä. Sen pysyvä näyttely on pinta- alaltaan yksi maailman historian museoiden suurimpia. Uusimpia tekniikoita hyödyntäen toisesta maailmansodasta kerrotaan suurvaltapolitiikan näkökulmasta ja ennen kaikkea tavallisten ihmiskohtaloiden avulla. Museossa on omat osastonsa totalitääristen järjestelmien esittelyille: Stalin, Mussoliini ja Führer kultille. Museo esittele kiinnostavasti esiintuodulla tavalla ensimmäisen maailmansodan jälkeistä Euroopan historiaa ja tiestä kohti uutta sotaa. Esillä on hyvin Danzigin tapahtumat, Molotov–Ribbentrop sopimus, Suomen Talvisota, Katyn, Varsovan kansannousu, keskitysleirit, 2.maailmansodan merkittävimmät taistelut, Taistelu Berliinistä, Hiroshima ym. Sekä vuoden 1945 jälkeisestä Euroopan kahtia jako ja Kylmän sodan aika aika aina Berliinin muuriin murtumiseen ja Itä-Euroopan sosialismista vapautumiseen asti. HELIN NIEMIMAA Helin niemimaa eli Helinkynnäs (saks. Halbinsel Hela tai Putziger Nehrung) on Itämereen Danziginlahteen työntyvä hiekkakynnäs. Se syntyi 1800 luvulla yhteen kasvaneista pienten saarien ketjusta. Niemimaa erottaa Puckinlahden Itämerestä ja on noin 35 kilometriä pitkä ja 200 m-3000 m leveä. Puckinlahti on Gdańskinlahden matala luoteisosa. Helin niemimaan leveys vaihtelee 200 metristä kolmeen kilometriin. Niemaalla on jopa 25 metriä korkeita hiekkadyynejä ja ainutlaatuinen oma mikroilmastonsa. Niemimaan päätepisteessä sijaitsee Helin kaupunki. Helin niemimaalla on ollut strategista merkitystä sodissa ja taisteluissa. Mäntymetsiköiden lomassa pilkottaa siellä täällä betonirakennelmia, jotka ovat toisen maailmansodan ja Helin taistelun 1939 muistoja. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen niemimaa oli osa ”Puolan käytävää” ja puolalaiset karkoittivat viimeiset saksalaiset kalastajat alueelta väkivaltaisin pakkokeinoin vuonna 1938. Maalis-toukokuussa 1945 niemimaa oli yli 300.000 saksalaisten siviilin ja sotilaan viimeinen turvapaikka aina heidän antautumiseensa 14.5.1945 asti. Sodan jälkeen niemimaasta tuli suljettu sotilasvyöhyke aina 1990- luvulle asti. HEL Hel (saks. Hela) on entinen vanha saksalainen kalastajakylä, joka sijaitsee aivan niemimaan kärjessä. Kesäisin se on suosittu rantalomakohde ja siellä on lukuisia hyviä kalaravintoloita. Tärkeimpiä nähtävyyksiä on Fokarium hyljepuisto joka on uhanalaisten harmaa hylkeiden suojelukoti. 1400-luvulta peräisin oleva kaunis goottilaistyylinen kirkko jossa on nykyään Kalastusmuseo on myös kiinostava paikka. Helin etelälaidalla on jo vuodesta 1827 ollut 41 metriä korkea majakka jonne pääsee kipuamaan kapeita kierreportaita. HELIN LINNOITUKSET Oli joukko puolalaisia linnoituksia, jotka on rakennettu Helin niemimaalla lähellä Puolan ja Kolmannen valtakunnan välisiä sotilaallisia rajoja. Ne rakennettiin vuonna 1936. Alue oli viimeinen paikka Puolassa joka antautui Wehrmachtin hyökkäyksen jälkeen. Toisen maailmansodan aikana Helin merivoimien tukikohtaa käytettiin Saksan laivaston sukellusvene miehistöjen koulutuskeskuksena. Sodan lopulla saksalaiset aloittivat myös lentokentän rakentamisen, mutta se ei koskaan ehtinyt valmistua. Wehrmacht rakennutti myös Würzburg-Riesen tutka-aseman, sillä Helan oli tarkoitus puolustaa Gotenhafenin sotasatamaa. 1940-luvun lopulla ja 1950-luvulla puolalaiset rakensivat lisää tykkiasemia niemimaalle. BATTERIE SCHLESWIG-HOLSTEIN Saksalaisten hyvin säilynyt tykkiasema Helin niemellä. Täällä oli 406 mm Adolf tykki jolla pystyttiin ampumaan 1030 kg ammus aina 56 km päähän. Kolme samanlaista on Norjan rannikolla. Vuoden 1941 lopulla tykit siirrettiin Atlantin vallille Ranskaan. Alueella on ainakin kaksi tykkiasemaa, toinen on entisöity, tosin ilman tykkiä. Linnoitus on rakennettu suojaamaan Danzigin sataman liikennettä. Alueelle on perustettu museo jonne pääsee mm. kapearaiteisella rautatiellä. Rautatiemuseo muistuttaa Helin-rautateiden historiasta - sekä 1921-luvulla rakennettusta laajasta kapearautatieverkkosta. HELIN RANNIKKOPUOLUSTUKSEN MUSEO Museo on"Schleswig-Holstein" patterin bunkkereissa. Siellä on B2 suoja-asemat ja etäisyyden mittaus-/tähystystorni. Museon 15 bunkkerihuonessa vierailijoilla on mahdollisuus tutustua Helin sotahistoriaan, sotilaslääketieteeseen, patterin rakentamisen historiaan, viestilaitteisiin, käsikranaattinäyttelyyn. puolalaisten Helin syyskuun 1939 puolustustaisteluihin, Saksan Kriegsmarinen historiaan, sekä Puolan merivoimien kehittymisen. Museo alueella on myö näyttelyt: maailman suurimpien tykkien historiaa, Puolan sotilastiedustelu toisen maailmansodan aikana, toisen maailmansodan aikaisten panssaroitujen ajoneuvojen näyttely, tykkejä, miinat, minanraivaus, torpeedot ja torpedoputket, palauto-ja ambulanssinäyttely ym. JASTARNIA Tämä alue on niemimaan keskellä, koska se sijaitsee puolivälissä niemeä. Tänne perustetut linnoitukset rakennettiin keväällä ja kesällä 1939 Puolan vahvistaessaan rajoja puolustautuakseen natsi-Saksan mahdollista hyökkäystä vastaan. "Jastarnia" -vastuskeskus oli voimakkaasti vahvistettu asema, joka puolusti Helin aluetta hyökkäyksessä mantereen puolelta. Ulkoilma-museo sisältää: RUMBKEN ENTINEN LUFTWAFFEN RAKETTIEN TESTAUSASEMA Rumbke (nykyään Rąbka) oli Saksan ilmavoimien rakettien testauspaikka. jossa testattiin pitkän kantaman raketien prototyyppejä. Rakettitestauskeskus rakennettiin yhteistyössä Rheinmetall-Borsigin kanssa pääasiassa maasta ilmaan ammuttavien ”Rheintochter”-tyyppisten rakettien testausta varten. V1 & V2 aluella ei testattu. Raketteja ammuttiin merelle, jossa ne eivät aiheuttaneet mitään vahinkoa. Tarkailupistenä toimi myös Bornholmin saari. Syksyllä 1943 laajennettiin ensimmäisen 8,8-tuuman raketin prototyyppi, jota laajennettiin 3,5 metrin pitkällä liitomäellä. Joulukuussa 1944 rakettitestit siirrettiin SS-koulutusalueelle Heidelagerille. Vuosina 1963-1973 ammuttiin alueelta 33 puolalaista Meteor-tyyppisiä säätutkimusraketteja. Dyynialueella oli myös Leban koulutusalue jossa harjoiteltiin erityisesti aavikkosodankäyntiä. Nykyään tämän Itämeren rannikolla olevan Slowinskin kansallispuiston erikoisuutena on valtavat lentohiekkadyynit jotka siirtyvät vuosittain muutamalla metrillä ja paikoin paljastavat hiekan alle kuolleen metsän jäännöksiä. Korkein dyyni on jopa 42 metrinen. Stolpmünden länsirannalla on säilynyt saksalaisen vuonna 1942 rakennetun ilmatorjunta- & rannikkopuolustusaseman neljä bunkkeria, tulenjohtokeskus ja konehuone jossa on säilynyt toimiva generaattori. Maanalaisissa bunkkerihuoneissa on elokuvin, äänitehostein ja dioraamoin saksalaisten sotilaiden elämää kuvaava realistinen näyttely. Hämärissa kapeissa käytävistä pääsen yksittäisiin huoneisiin. Yhdessä huoneessa patteriston komentaja istuu kirjoituspöytänsä ääressä. Tykkimiesten majoitustilat ja keittiö ovat myös nähtävissä. Punainen varoitusvalo vilkkuu näyttävästiyhdessä huoneesta, ja ääni huutaa "kaasuhälytys". Jokaisessa bunkkerimuseon huoneessa on yllätys. Koet erittäin voimakkasti patteriston miehistön sodan ajan elämän. Venäläisten 30.1.1945 23 merimailin päässä upottamasta saksalaisen 12.000 evakon sairaalalaivan Wilhelm Gustloff:ista rantaan ajautuneita hukkuneita on haudattu bunkkerialueen länsipuolelle. Täällä nyt historiallinen militariapuisto nimellä "Fortress Ustka" jossa on mm. kenttäkeittiösta ostettavissa murkinaa. Sekä militaria rompetori. SOTATEKNIIKAN MUSEO GRYF Museo on entisellä 15 hehtaarin alueella joka oli 1963-2001 Puolan armeijan ohjustukikohtana ja vuosina 2001-2011 tekninen varikko. Vuodesta 2013 alueella on ollut sotatekniikan museo. Näyttelyt liittyvät sotilasteknologiaan, painottaen erityisesti 2. maailmansodan aikaisiin laitteisiin. Näyttelyhuoneissa on esillä univormut, laitteet ja aseet toisesta maailmansodasta ja sodanjälkeiseltä ajalta. Lisäksi on Ammusmuseo jossa on tykistön ammuksia, pommeja, miinoja ja kranaatteja. Tankkeja & ajoneuvoja mm: T-34/85, PanzerKampfWagen V Panther (SdKfz 171), T-55AD2 command tank, Sd.Kfz.251 Ausf. D, Mercedes-Benz L 1500A, SKOT R2AM, M3A1, ISU-152 ym. Sekä S-75 Dvina Surface-to-Air Missile System, Sd.Kfz. 302 Goliath, 85 mm divisional gun mod.1944 D-44, 40mm AA Gun M2A1 (Bofors) ym. Kaikki ajoneuvot ovat ajokunnossa ja niillä pääse ajamaan & kyytiin:
MATKAN HOTELLIT GNYDIA HOTELLI** 2 yötä buffetaamiainen Hotelli sijaitsee 100 m. päässä rannasta, uimaranta on 200 m. päässä. Rantabulevardia pitkin kävelee keskustaan ja Laivastomuseolle 15 minuututissa. Hotellissa on hissi, baari, aamiaishuoneessa jossa buffetaamiainen tarjoillaan klo 8-10. Aulassa on oleskelutila jossa on biljardi. Myös sauna ja kuntosali löytyvät. 24h-vastaanotossa on saatavilla tallelokeroita. 1hh (15 m²), 2hh (20 m²), 4hh (339 m²):ssa on sat-tv, kylpyhuone ja ilmainen wifi. Hotellin siipirakennuksessa on kreikkalainen ravintola terasseineen. 300 m päässä rannassa on myös toinekin ravintola ja100 m päässä on elintarvikepuoti. GDANSK HOTELLI ** 2 yötä buffetaamiainen Hotellissa on ravintola (12-22.30), baari ja terassi. Buffetaamiainen kello 6.30-10.00. Aulan modernissa ja tilavassa oleskelutilassa on mukavat sohvat ja nettinurkkaus. 24h-vastaanotossa on saatavilla tallelokeroita. Hotellissa on hissi. Maksullinen pesulapalvelu. Hotelli sijaitsee Gdanskin keskustassa aivan vanhankaupungin ulkopuolella ja vain lyhyen 10 minuutin kävelymatkan päässä Pyhän Marian kirkosta, Neptunuksen suihkulähteestä ja tärkeimmistä nähtävyyksitä. 100 metrin säteellä hotellista on ravintoloita, army-shop, iso ostoskeskus pikaruokapaikkoineen. 16 m² yhden-kahden hengen huoneessa on ilmastointi ja taulu-tv. Lisämukavuuksiin kuuluu ilmainen WiF, sekä ilmaiset kylpyhuoneen ilmaiset kylpytuotteet ja hiustenkuivaaja. GDANSK HUONEISTOMAJOITUS 2 yötä aamiainen Tämä täysin varustelu huoneisto sijaitsee Gdanskin keskustassa 100 m päässä pääporukan hotellin naapurissa. Se on aivan vanhankaupungin ulkopuolella ja vain lyhyen 10 minuutin kävelymatkan päässä Pyhän Marian kirkosta, Neptunuksen suihkulähteestä ja tärkeimmistä nähtävyyksitä. 100-200 metrin säteellä hotellista on ravintoloita, army-shop, iso ostoskeskus pikaruokapaikkoineen. 1. Makuuhuone jossa on 3 erillistä vuodetta, olohuone/ruokailutila jossa on makuupaikat kolmelle. HEL HOTELLI* 1. yö aamiainen lähikahvilassa Lämpimästi sisustetuissa huoneissa on tv ja wifi. Kylpyhuoneet/wc:t ovat käytävällä. Hotellin reception on avoinna 24 h. Hotelissa on hissi ja polkupyöravuokraus. Rannalle ja pääkadulle on 5 minutin kävelymatka. Marketti ja ravintoloita 300 m. päässä. LEBA HOTELLI*** 1 yö aamiainen Hotelissa on ilmastoitu ravintola, baari ja terassi. Valuutanvaihto ja kanootti & polkupyöravuokraus. Biljardi & pingis. Pesula- ja silityspalvelut. Maksuton WiFi hotellin yleisissä tiloissa. Hotelli sijaitsee rauhallisella alueella 4 km päässä Leban keskustasta. Järven rantaan rantaan 300 m, marketti 100 m päässä, 1-2-3-4 hh huoneita joissa on tuuletin, tv ja kylpyhuone. KOKOUSMOTELLI 1 yö. Aamiainen ja barbacue grilli-illallinen ruokajuomineen. Motelli on entisellä sotilasalueella sotatekniikan museon yhteydessä. Motellissa on aamiaishuone, juoma-automaatti ja kesäterassi sekä grillikatos. Avaria 1 & 2 huoneita. Wc:t ja kylpyhuoneet käytävällä. Matkan viimeisenä iltana on päivän päätteeksi barbacue illanvietto: makkaraa, pihvejä ym, sisältäen myös ruokajuomat olut, vissy-vesi, jaffa. 26.6-3.7 MATKAOHJELMA: DANZIG & POMMERIN RANNIKKO SOTAHISTORIAA 26.6 Tiistai (Klo 10.40 lisämaksullinen bussikuljetus Helsingistä Turkuun.) Klo 13.45 kokoontuminen Turun lentoasemalla. Klo 15.10 Wizzair:in lento Gdanskiin lähtee. Kone laskeutuu Gdanskin Lech Walesan lentokentälle klo 15.35. Klo 16 kuljetus Gdyniaan hotellille. Klo 16.45 sisäänkirjoittautuminen hotelliin Gdyniassa. Ilta vapaata ohjelmaa. 27.6 Keskiviikko Klo 08-10 buffetaamiainen. Klo 09.30 lähdemme hotellilta kävellen rantabulevardia pitkin keskustaan jossa ohjelmassa: Puolan laivastomuseo, hävittäjä Blyzkawica, Purjefregatti Dar Pomorza, omakustanteinen lounastauko, n. klo 13-14 veneretki saksalaisten torpedotestaus koeasemalle. Iltapäivä vapaata Gdynian nähtävyyksille. 28.8 Torstai Klo 08-10 buffetaamiainen. Klo 10 siirtyminen Gdanskin hotellille. Jätämme matkatavarat hotelliin säilytykseen. Ohjelmassa veneretki Westerplatten muistomerkille ja museoon sekä Weichselmünden linnoitukseen. Takaisin keskustassa olemme klo 16. Iltapäivä vapaata aikaa. 29.6 Perjantai Klo 07-10 buffetaamiainen. Klo 10 lähtö Puolan Postin rakennuksen museoon ja Toisen maailmansodan museoon. Noin klo 13 lähtien vapaata aikaa lounastaa & Gdanskin nähtävyyksille. 30.6 Lauantai Klo 07-07.40 buffetaamiainen. Klo 08.00 laiva Helin niemimaalle. Klo 10 laiva on Helissä. Viemme matkatavarat hotellin. Klo 11 Harmaa hylkeiden ruokinta esitys. Omakustanteinen lounas. Sen jälkee klo 13-16 junamatka kapearautatiellä Helin rannikkopuolustus museon. Tutustumme Schleswig-Holstein patteristoon ja siellä olevaan museoon sekä muihin museo alueen kohteisiin. Iltapäivä vapaata aikaa katsella Heliä. Illalla yhteinen omakustanteinen illallinen merimiesravintolassa. 1.7 Sunnuntai (päivän bussimatka 115 km) Klo 09.30 huoneiden luovutus ja aamiainen lähi bistrossa. Klo 10.30 bussikuljetus Jastarnanian rannikkopatteri museolle jonka alueesen tutustumme klo 11-12. Ajamme Helin niemimaan läpi mantereelle nähden bunkkereita, viehättäviä kalastajakyliä, uimarantoja ja majakoita. Pysähdymme joillain majakalla ja pidämme lounastauon. Ylitämme entisen Saksan ja Puolan käytävän rajan. Ajamme läpi Pommerin kauniiden pikkukylien kohti Lebaa nähden tien varrella myös upeita vanhoja saksalaisia kartanoita. Iltapäivällä klo 16-18 tutustumme vielä hiekkadyynien keskellä olevaan Rumbken rakettimuseoon. Menemme sinne venekuljetuksella ja tulemme takain turistijunalla. Näemme myös Leban kalastajakylän. Bussi on klo 19 majapaikallamme Leban laidalla. 2.7 Maanantai (päivän bussimatka 180 km) Klo 07-09 aamiainen. Bussi lähtee klo 09.00 kohti Stolpmündeä. Klo 10.30-12.30 Blücher patteriston museon alueesen tutustuminen. Klo 12.30-14.00 vapaata aikaa / lounastauko Stolpmünden rannikkokaupungissa. Klo 14 bussi lähtee kohti sotatekniikan museota. Klo 15.30-17.30 englanniksi opastettu kierros Sotatekniikann museossa, ajoneuvohallit, ammusmuseo ym. Majoittautuminen museon motelliin. Klo 18.30 barbacue illanvietto nuotiolla: makkaraa & pihviä ym, ruokajuomineen: olutta, vichy-vettä, jaffaa. 3.7 Tiistai (päivän bussimatka 38 km) Klo 08-09.30 aamiainen. Klo 09.30 bussikuljetus Gdanskin lentokentälle. Bussi on klo 10.15 Gdanskin lentokentällä. Wizzair:in lento W6 1751 lähtee Turkuun klo 12.10. Kone laskeutuu Turkuun klo 14.35 Wizzair:in lennon hintaan sisältyy vain lentolaukku matkustamoon (10 kg / 55 x 40 x 23 cm), matkalaukku ruumaan maksaa 40€/suunta/hlö (20 kg) eli 80 € meno-paluu. Wizzair on tarkka laukkujen mitoista ja lentoyhtiöllä on oikeus laittaa liian iso matkatavara ruumaan ja matkustajan on maksettava vaadittava lisämaksu. Lentoyhtiö pidättää myös oikeuden laittaa matkustamossa kuljetettavaksi tarkoitetut matkatavarat ruumaan mikäli lento on täynnä ja kaikki käsimatkatavarat eivät mahdu matkustamoon. Tällöin lentoyhtiö perii maksun matkustajalta lentolentokentällä. Tämä on lentoyhtiön sääntö, eikä matkanjärjestäjä ole vastuussa näistä mahdollisista asiakkaille tulevista maksuista. Mercedes-Benz bussissa on mukavat säädettävät istuimet & turvavyöt, dvd/monitori ja ilmastointi. Varaa matkalle mukaan euroja/luottokortti. Matkustajilla on oltava passi tai uudenmallinen henkilöllisyystodistus sekä matkavakuutus. Matkavaraukset ja tiedustelut tästä! E-mail: info@blitztours.fi /Puh.varaukset: 044-3034003Matkanjärjestäjä Blitz Tours Oy 3647/06/Mj. Kuluttajaviraston (www.kuluttajavirasto.fi) vakuusrahaston / valmismatkarekisterin jäsen. Peruutusehdot Jos peruutus tapahtuu -48 vrk 75 €, 47-28 vrk ennen matkan alkua peruutuskuluina perimme ennakkomaksun 175 €/hlö. 28 -14 vrk ennen lähtöä peruutuskulut ovat 50 % matkan hinnasta. Tämän jälkeen peruutuskulut ovat 100 %. |